۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

مدارک حضور انسان‌های اولیه در جزیرۀ هرمز کشف شد

پروژۀ بررسی به منظور مستندنگاری محوطۀ پارینه‌سنگی میانی چند‌ درخت جزیرۀ هرمز به شناسایی پراکندگی قابل توجهی از دست‌ساخته‌های سنگی منجر شد که باتوجه به مشاهدات باستان‌شناسان قابل انتساب به دوره پارینه‌سنگی میانی است.
کد خبر: ۹۱۴۵۵

مدارک حضور انسان‌های اولیه در جزیرۀ هرمز کشف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا با تایید کشف مداری از سکونت انسان‌های اولیه در جزیرۀ هرمز طی کاوش‌های باستان شناسی اخیر در این جزیره گفت: یک محوطۀ تاریخی متعلق به دورۀ پارینه‌سنگی از سوی کارشناسان میراث فرهنگی استان در سواحل شرقی جزیره هرمز شناسایی شده است.
سهراب بناوند، ادامه داد: طی بررسی‌های اولیه انجام شده در این محوطه تاریخی، تعداد زیادی دست ساخته‌های سنگی روی صخرۀ ساحلی واقع در این محوطه تازه کشف شده، شناسایی شده است.
به گفتۀ این مقام مسئول در استان هرمزگان، این دست ساخته‌های سنگی به گفتۀ کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان به دورۀ پارینه سنگی میانی تعلق دارد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: دوره پارینه سنگی که هم‌زمان با حضور انسان نئاندرتال و احتمالاً انسان هوشمند باستانی در ایران است و در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش آغاز و در حدود ۴۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه پیش از این طی بررسی‌های باستان شناختی در جزیره هرمز تنها آثار و بقایای سکونت‌های دوره اسلامی در این جزیره شناسایی شده بود، بیان داشت:، اما این بار طی بررسی‌های باستان شناسی کارشناسان میراث فرهنگی استان هرمزگان، برای نخستین بار پراکندگی دست‌ساخته‌های سنگی بر روی پادگانه دریایی به‌نام «چنددرخت» شناسایی شد.
به گفته وی، حفظ این محوطه و منظر زیست‌محیطی آن و انجام پژوهش‌های بیشتر در این بخش از سواحل شرقی جزیرۀ هرمز یکی از اهداف پژوهشی-حفاظتی ادارۀ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان است.
لازم به ذکر است، بر اساس گفته‌های باستان شناسان، این یافته‌های جدید، حضور گروه‌های شکارگر-گردآورنده دوران پارینه‌سنگی در این جزیره را تأیید کرده و بیانگر اهمیت تنگه هرمز در باستان‌شناسی پارینه‌سنگی خلیج‌فارس و سواحل جنوبی ایران است.
گفتنی است، محوطۀ چند درخت، نخستین مدرک از استقرار‌های دورۀ پارینه‌سنگی در جزیرۀ هرمز و پس از محوطه بام قشم، دومین مدرک از این گونه استقرار‌ها در جزایر خلیج فارس است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار