۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

انتشار 4 کتاب اقیانوس شناسی تا پایان سال

از سوی پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی تا پایان سال جاری چهار جلد کتاب تحت عنوان اقیانوس شناسی دریای خزر، اقیانوس شناسی دریای خلیج فارس، هیدرودینامیک و مدل سازی سونامی و انرژی های تجدیدپذیر دریایی به چاپ خواهد رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۲۳۹
انتشار 4 کتاب اقیانوس شناسی تا پایان سالدکتر وحید چگینی،رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا به سه طرح کلان اقیانوس شناسی تحت عناوین پایش داده های اقیانوس شناسی خلیج فارس،دریای عمان و دریای خزر اشاره کرد و گفت: انجام این طرح های کلان طی سه سال گذشته انجام شده است.
وی ادامه داد: اطلاعات و داده های به دست آمده طی پایش های انجام شده در قالب کتاب تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.
به گفته دکتر چگینی جمع آوری این داده ها و تحلیل آنها با همکاری کارشناسان پژوهشگاه و محققان داوطلب انجام شده است.
وی تاکید کرد: این کتابها اطلاعاتی در خصوص زمین شناسی دریا، فیزیک دریا، زیست دریا، شیمی دریا و آلودگی دریا در خلیج فارس و دریای عمان در اختیار محققان خواهد گذاشت.
وی یادآورد شد: با توجه به وسعت پروژه اقیانوس شناسی دریای عمان ، این پروژه هنوز کامل نشده و نمی توانیم طی سال جاری کتاب آن را منتش کنیم.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری چهار جلد کتاب اقیانوس شناسی از سوی پژوهشگاه منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: این کتاب ها تحت عنواین اقیانوس شناسی دریای خزر، اقیانوس شناسی دریای خلیج فارس، هیدرودینامیک و مدل سازی سونامی و انرژی های تجدیدپذیر دریایی به چاپ خواهند رسید.
وی یادآور شد: اطلاعات و داده های به دست آمده در پروژه کلان پایش دریای عمان در سال 94 جمع آوری و آن نیز در قالب کتاب منتشر می شود.
دکتر چگینی اظهار داشت:با انتشار این کتاب ها، محققان می توانند با رجوع به این منابع با سرعت بیشتری به تحقیقات خود ادامه دهند.
وی در ادامه به ایجاد "بانک داده های کتابخانه ای دریای خزر و خلیج فارس" در قالب دو لوح فشرده خبر داد و گفت: در این بانک مجموعه مقالاتی که تاکنون در خصوص زمین شناسی، فیزیک ، زیست ، شیمی، آلودگی و گردش آب دریای خزر و خلیج فارس ارائه شده، منتشر می شود.
رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور خاطرنشان کرد:این دو لوح فشرده تا قبل از پایان نیمه اول سال تهیه خواهد شد.