هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶

اجرای پروژه کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه و اروپا با بحران دریای سرخ روی کاغذ ماند

بحران دریای سرخ علاوه بر اینکه تردد کشتی‌ها را در این منطقه دچار اختلال کرده به آشفتگی در سراسر منطقه به ویژه خاورمیانه دامن زده و عملاً باعث شده اجرای کریدور اقتصادی هند به خاورمیانه و اروپا India-Middle East-Europe Economic Corridor (IMEC) متوقف شود.
کد خبر: ۹۸۱۹۰

اجرای پروژه کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه و اروپا با بحران دریای سرخ روی کاغذ ماند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ دریایی؛ در پی حمله اسرائیل به غزه و آنچه در طی بیش از یک ماه اخیر جهان شاهد آن بوده ایجاد آشفتگی در خاورمیانه است که باعث اختلال شدید در حمل‌و‌نقل دریایی و اجرای پروژه‌های دریایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه -اروپا اشاره کرد که یادداشت تفاهم آن در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی در دهلیِ نو امضا شد و طرح‌های مطالعاتی و برآورد منابع آن و همچین کشور‌های مشارکت کننده در دست اجراست، اما با اوضاع و احوال حاکم بر خاورمیانه بعید است که به این زودی‌ها این طرح به مرحله اجرا برسد که همین کار بدون شک باعث خوشحالی چین خواهد شد که این طرح در واقع رقیب جدی ابر پروژه یک کمربند و یک راه است.

پروژه بلاتکلیف

بر‌اساس این گزارش این کریدور با هدف تقویت اقتصاد بین‌المللی بین آسیا -خلیج فارس – اروپا است که از دو مسیر شامل کریدور شرق؛ هند را به خاور‌میانه و از طریق کریدور شمالی خاور‌میانه را به اروپا متصل خواهد کرد، اما در حال حاضر این پروژه بلاتکلیف به حال خود رها شده و به گفته کارشناسان و تحلیلگران گسترش ناآرامی در خاورمیانه و حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها از یک سو و دومین حمله آمریکا و بریتانیا به شبه نظامیان حوثی باعث شده که این پروژه در حال حاضر روی کاغذ باقی بماند.

از دید کارشناسان این یک عقبگرد برای استراتژی کشور‌های اروپایی و آمریکا است که در صدد بودند با پروژه بزرگ یک کمربند و یک جاده چین به رقابت برخیرند.

 جاه طلب‌ترین پروژه گروه ۲۰

به گفته «رومانا ولاهوتین» از اعضای برجسته صندوق آلمانی مارشال، این پروژه از آن جاییکه باعث نارضایتی چین، روسیه و ترکیه و ... است در حال حاضر  این پرو

به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از بلومبرگ  دریایی در پی حمله اسرائیل به غزه و آنچه در طی بیش از یک ماه اخیر جهان شاهد آن بوده  ایجاد آشفتگی در خاورمیانه است که   باعث اختلال شدید  در حمل و نقل دریایی و اجرای پروژه‌های دریایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه -اروپا اشاره کرد که یادداشت تفاهم آن در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در دهلی نو امضا شد و طرح‌های مطالعاتی و براورد منابع آن و همچین کشور‌های مشارکت کننده در دست اجراست، اما با این اوضاع و احوال حاکم بر خاورمیانه بعید است که به این زودی‌ها این طرح به مرحله اجرا برسد که همین کار بدون شک باعث خوشحالی چین خواهد شد که این طرح در واقع رقیب جدی ابر پروژه یک کمربند و یک راه   است.

پروژه بلاتکلیف

بر اساس این گزارش این کریدور با هدف تقویت اقتصاد بین المللی بین آسیا -خلیج فارس – اروپا است که از دو مسیر شامل کریدور شرق؛ هند را به خاور میانه و از طریق کریدور شمالی خاور میانه را به اروپا متصل خواهد کرد، اما در حال حاضر این پروژه بلاتکلیف به حال خود رها شده و به گفته وی کارشناسان و تحللیگران گسترش ناآرامی در خاورمیانه، حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها از یک سو و دومین حمله آمریکا و بریتانیا به شبه نظامیان حوثی باعث شده که این پروژه در حال حاضر   روی کاغذ باقی بماند

از دید کارشناسان این یک عقبگرد برای استراتژی کشور‌های اروپایی و آمریکا است که در صدد بودند با پروژه بزرگ یک کمربند و یک جاده چین به رقابت برخیرند

 جاه طلب‌ترین پروژه گروه ۲۰

به گفته  رومانا ولاهوتین، از اعضای برجسته صندوق آلمانی مارشال این پروژه از آن جاییکه باعث نارضایتی چین، روسیه و ترکیه و ... است در حال حاضر این پروژه اهمیت استراتژیکی خود را از دست داده است. زیرا بحران دریای سرخ افکار عمومی را به شدت در جهان به ویژه خاور میانه تحت تأثیر قرار داده است و آینده مبهمی را پیشِ روی کشور‌های خاورمیانه قرار داده است.

در ادامه گزارش آمده است کریدور اقتصادی هند، خاورمیانه و اروپا یکی از جاه طلب‌ترین پروژه‌های اقتصادی گروه ۲۰ به شمار می‌رود و در صورت اجرا می‌تواند بازی را به نفع گروه ۲۰ واگذار کند، اما در حال  حاضر گروه ۲۰  بین اجرا و تعطیلی مردد و دو دل و معطل مانده است.

چندی پیش «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در داووس گفت که آمریکا در صدد اجرای این پروژه است، اما غافل از اینکه شرایط دریای سرخ اجازه نخواهد داد که رویداد‌ها به نفع آمریکا تمام شود، زیرا در حال حاضر به نظر می‌رسد متحدان حماس و حوثی‌ها بیشتر از اسرائیل باشند که  بدون شک جنگ به نفع اسرائیل نخواهد بود.

به هرحال تمام  هرج و مرج‌هایی که در دریای سرخ صورت گرفته، باعث شده کریدور ۳۰۰۰ مایلی را که قرار بود از هند -امارات -عربستان سعودی -اردن -اسرئیل و یونان به اروپا متصل شود نیمه کاره به حال خود رها شود و کسی نتواند در مورد ادامه آن صحبت کند، زیرا جنگ در خاورمیانه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

«کریگ سینگلتون»، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌های اندیشکده واشنگتن می‌گوید پروژه IMEC روی کاغذ امیدوار کننده است، اما پیچیده شدن چالش‌های منطقه‌ای در دریای سرخ و خاورمیانه اجرای این پروژه را به سختی امکانپذیر می‌کند و در حال حاضر امضا کنندگان انگیزه روشنی برای ادامه این توافق ندارند.

«محمد سلیمان» مدیر فنّاوری‌های استراتژیک و برنامه امنیت سایبری در مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن معتقد است عقل استراتژیک و تزلزل ناپذیر و قوی‌تر هم نمی‌تواند  به چشم انداز این پروژه متعهد باشد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس  مطبوعاتی در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی گفت بایدن بدون توجه به رویداد‌های   آینده جهان و خاور‌میانه با اطمینان خاطر گفت ما بر سر رقابت با یک کمربند و یک جاده چین خواهیم ماند، اما حالا همه چیز در حال عوض شدن به نفع چین است.

معماران طرح IMEC اعتراف می‌کنند در حال حاضر در بحبوحه تغییرات سریع نظم جهانی هستیم و می‌توان شرایط فعلی را به بحبوحه جنگ جهانی دوم تشبیه کرد به همین جهت این پروژه اقتصادی در حال حاضر محلی از اعراب ندارند، زیرا هر کشوری در حاورمیانه سعی می‌کند گلیم خویش را از دریای سرخ به سلامت بیرون بکشد که آن هم با، اما و اگر‌های زیادی همراه است.

در پایان  گزارشگر بلومبرگ مجدداً به دیدگاه سینگلتون اشاره می‌کند که اعتقاد دارد فروپاشی پروژه IMEC یاد‌آور آن است که برنامه‌های استراتژیک بزرگ وقتی بدون پیش‌بینی و بدون توجه به واقعیت‌های ژئو‌پلیتیکی روی کاغذ بیاید نمی‌تواند به سادگی به مرحله عمل برسد، زیرا فاقد تضمین‌های اساسی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار