هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

مطالعات جامع بررسی تاثیرات کاهش تراز آب دریای خزر آغاز شد

سرپرست اداره‌کل مهندسی سواحل و بنادر با اعلام تسریع بیش از پیش روند کاهش تراز آب دریای خزر، از آغاز مطالعات جامع در این زمینه خبر داد.
کد خبر: ۹۷۹۷۱

مطالعات جامع بررسی تاثیرات کاهش تراز آب دریای خزر آغاز شد


به گزارش مانا، «مهدی نیکوکار» با اعلام تسریع بیش از پیش روند کاهش تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر و تاثیرگذار بودن این پدیده بر عملکرد بنادر، شهرها، روستاهای ساحلی و ابنیه‌های مهم دریایی و ساحلی شمال کشور، از آغاز مطالعات جامع در این زمینه بر اساس رصد داده‌های ثبت شده از ایستگاه‌های ترازسنجی و داده‌های ماهواره‌ای نوسانات تراز آب دریای خزر خبر داد.

وی، افزایش هزینه‌های بندری ناشی از تداوم لایروبی برای حفظ عمق ایمن ناوبری، کاهش تاب‌آوری اسکله‌های بنادر تجاری و نیز تداوم کاهش حمل‌و‌نقل دریایی را مهم‌ترین تأثیرات کاهش تراز آب دریای خزر عنوان کرد.

سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر با بیان اینکه در صورت ادامه این روند، عملکرد بنادر تجاری ایران در خزر با مشکل بنیادی مواجه خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به تسریع روند کاهش تراز خزر در چند سال اخیر، مطالعه جامع درباره پیش‌بینی بلندمدت و کوتاه‌مدت تراز آب دریای خزر و پیشگیری از اثرات کاهش تراز بر عملکرد بنادر و سازه‌های ساحلی حاشیه دریای خزر از آذر ماه سال جاری آغاز شده‌ است.

وی افزود: در این پروژه مطالعاتی، با تدوین برنامه‌های چند ساله، اثرات کاهش تراز آب دریای خزر در احجام عملیات لایروبی کانال و حوضچه بنادر، ایجاد مسیر ناوبری ایمن و مطلوب، برنامه عملیاتی درباره تقویت و تعمیرات اسکله‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ساخت اسکله‌های جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نیکوکار گفت: اهداف نهایی در این مطالعات، مشتمل بر تحلیل و بررسی داده‌ها و به‌روزرسانی مدل‌های پیش‌بینی، ارائه سناریوهای محتمل آینده و تدوین برنامه به‌منظور پیشگیری از عوارض کاهش تراز در بنادر و سازه‌های ساحلی و بررسی تغییرات هیدرودینامیک و رسوب بنادر شمالی، تغییرات لازم در تاسیسات و منصوبات اسکله‌ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری و نیز ارائه طرح توسعه و جانمایی ساخت اسکله‌های جدید بنادر و برنامه تأمین ناوگان لایروبی است.

بر اساس این گزارش، به گفته کارشناسان هر ۶ سانتی متر کاهش آب دریای خزر نزدیک‌به ۱۰۰ هزار متر مکعب لایروبی را بیشتر می‌کند. همچنین کاهش تراز خزر ناوبری در بنادر شمالی را با مشکل روبه‌رو کرده و هم مشکلاتی را در تالاب‌های حاشیه خزر به وجود آورده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار