۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

ایجاد اولین سایت گردشگری دریایی دسترس پذیر معلولان و سالمندان در کشور

مسئول میز ملی گردشگری دریایی، ساحلی  و تالابی کشور از پیگیری و ایجاد انسجام سازمانی برای پیاده سازی طرح اجرایی اولین سایت گردشگری دریایی، ساحلی و تالابی دسترس‌پذیر ویژه افراد توان خواه، معلولان و سالمندان در کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۷۷۶۶

ایجاد اولین سایت گردشگری دریایی دسترس پذیر  معلولان و سالمندان در کشور


مهدی شیرخانی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طرح گردشگری دسترس پذیر و گردشگری برای همه، مورد تأکید سازمان جهانی گردشگری است که ما هم سعی داریم این امر را در توریسم دریایی کشور ایجاد کنیم.

مسئول میز ملی گردشگری دریایی، ساحلی و تالابی کشور در ادامه از پیگیری و ایجاد انسجام سازمانی برای پیاده سازی طرح اجرایی اولین سایت گردشگری دریایی، ساحلی و تالابی دسترس پذیر در کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تهیه طرح مذکور را آغاز کرده‌ایم، بیان داشت: این پروژه در حال حاضر در مرحله انسجام سازمانی است.

شیرخانی با اشاره به اینکه طرح گردشگری پایدار دریایی، ساحلی و  تالابی ویژه افراد توان خواه به زودی وارد عملیات اجرایی می‌شود، گفت: این نوع گردشگری بر پایه توریسم خانواده محور است و امکان دسترسی برای سالمندان و معلولان برای تردد راحت در سواحل شنی را فراهم می‌کند.

به گفته وی در این پروژه، سازمان بهزیستی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت میراث فرهنگی و شهرداری‌های شهرستان‌های ساحلی دخیل هستند.

مسئول میز ملی گردشگری دریایی، ساحلی  و تالابی کشور، اذعان داشت: هدف ما این است که در گام نخست، ساحلی را به عنوان پایلوت برای اجرایی شدن پروژه مذکور انتخاب کنیم که در آن مکان بتوانیم استاندارد‌های پهنه‌های ساحلی برای استفاده دسترس پذیر و راحت سالمندان، معلولان، تردد راحت کالسکه بچه، بانوان باردار و ... را فراهم کنیم.

شیرخانی یادآور شد: در این سایت‌های گردشگری دسترس‌پذیر همچنین زیرساخت‌هایی نظیر راهنما‌های صوتی، پیاده راه‌های مناسب، خط‌های بریل و ... نیز ایجاد می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون دو پهنه در استان هرمزگان برای ایجاد اولین سایت گردشگری دریایی، ساحلی و تالابی دسترس پذیر در کشور از سوی میز ملی گردشگری دریایی پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: پهنه‌های مذکور مورد بازدید کارشناسی قرار گرفته و هم اکنون  در شرف برقراری ارتباط با سازمان بهزیستی هستیم تا بتوانیم استاندارد‌های مد نظر سازمان بهزیستی کشور هم برای عملیاتی شدن پروژه با جلب مشارکت این سازمان، برنامه ریزی کنیم.

شیرخانی با اشاره به اینکه پروژه مذکور باید در مناطقی که از استاندارد‌های گردشگری دسترس پذیر برخوردار باشند، ایجاد شوند، تصریح کرد: شهر تالابی بندر خمیر که سال گذشته به عنوان اولین شهر تالابی خاورمیانه از سوی کنوانسیون رامسر اعلام شد، یکی از مهمترین گزینه‌ها جهت ایجاد اولین سایت گردشگری دریایی دسترس پذیر است.

این مقام مسئول در میز ملی گردشگری دریایی، تالابی و ساحلی کشور با اشاره به اینکه بندر خمیر به واسطه اینکه توانسته شاخصه‌های پایداری شهری را برای رابطه پایدار شهر و تالاب برقرار کند دارای عنوان جهانی است، تاکید کرد: این بندر دارای ساحلی بسیار مطلوب و از از قابلیت‌های لازم جهت ایجاد گردشگری دسترس پذیر برخوردار است.

وی خاطرنشان ساخت: علاوه بر بندر خمیر یک ساحل نیز در منطقه مکران جهت ایجاد اولین سایت گردشگری دریایی دسترس پذیر، انتخاب خواهیم کرد تا فرد توان خواه و کهنسال بر اساس یک راهنمای سفر بتواند جهت گردشگری به آن منطقه مراجعه کند.

به گفته شیرخانی، بر‌اساس مطالعات صورت گرفته قرار است در اولین سایت گردشگری دریایی، ساحلی و تالابی دسترس‌پذیر کشور، پهنه‌های ساحلی، پهنه‌های تالابی، کلوپ‌های ساحلی ایجاد و به بهره برداران ارائه شود.

مسئول میز ملی گردشگری دریایی، ساحلی  و تالابی کشور، اذعان داشت: پس از اجرایی شدن طرح‌های پایلوت، سازمان بهزیستی باید در این زمینه سرمایه گذاری و سایر سواحل کشور را به سایت‌های دسترس پذیر تبدیل کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار