هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
نماینده مردم جیرفت در مجلس عنوان کرد:

اقتصاد دریا محور از ظرفیت بالایی برخوردار است/توجه به اقتصاد دریا محور اهتمام ویژه مسئولان را می‌طلبد

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اقتصاد دریا محور از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت:بی‌تردید توجه به اقتصاد دریا‌ محور و احداث صنایع آب‌بَر در کنار دریا‌ها تسهیلات و مشوق‌هایی جهت تولید، توسعه کسب و کار‌ها و همچنین فرصت‌های شغلی در این مناطق ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۹۷۵۸۹

اقتصاد دریا محور از ظرفیت بالایی برخوردار است/توجه به اقتصاد دریا محور اهتمام ویژه مسئولان را می‌طلبد

ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مانا پیرامون منویات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از زیرساخت ظرفیت دریا‌ها و دریا‌های آزاد در اقتصاد کشور، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مسأله اقتصادِ دریاپایه که مرکز برکت است و ذخایر سرشاری برای رشد و علم و فنّاوری، افزایش کار، ثروت، تأمین نیاز‌های حیاتی، تولید، اقتدار و ... را دارند، لذا باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد دریا محور در کشور صورت گیرد.
نماینده عنبر آباد و جیرفت در ادامه تأکید کرد: ما در حدود ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل اصلی، جزیره‌ای و رودخانه‌ای در ایران اسلامی و اتصال به دو دریای جنوب و شمال، کشور را داریم که هر کدام ظرفیت خاص خود را  از جمله حمل‌و‌نقل و محصولات صادراتی دارند، از طرفی دریا‌های جنوب، دریای عمان و خلیج فارس در توسعه سواحل جنوبی نقش بسزایی دارند و منجر به حضور پرقدرت ما در منطقه می‌شوند که ارزآوری را برای  کشور به همراه خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به برنامه هفتم توسعه پیرامون اقتصاد دریا محور، افزود: در برنامه هفتم توسعه در خصوص حوزه اقتصاد دریامحور مصوباتی صورت گرفت که یکی از فرصت‌های اساسی ما اقتصاد دریامحور است، اگر در این حوزه غفلت شود، دیگران از آن استفاده خواهند کرد، لذا ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در این رابطه بسیار مهم و حیاتی است، بی تردید استفاده از ظرفیت دریا‌ها و آب‌های آزاد ایران که مستعد توسعه در حوزه اقتصاد دریامحور است، توجه ویژه و همت مضاعف مسئولان و متولیان مربوطه را می‌طلبد.
نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد:  بدیهی است که سازمان بنادر و دریانوردی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در اقتصاد کشور نقش قدرتمند و کلیدی را ایفا کند، ضمن اینکه در برنامه هفتم توسعه استفاده از آب دریا‌ها برای انتقال آب شیرین به استان سیستان بلوچستان تا خراسان جنوبی و کرمان که تنها یک خط لوله به استان کرمان می‌رود، مصوباتی صورت گرفته است.
عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه اظهار داشت: بدیهی است که اهمیت دریا‌ها بسیار بالاست، متأسفانه ما تا به حال از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم، اما بر‌اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به اقتصاد دریا محور صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: با تأکیدات مقام معظم رهبری، ایجاد خط ریلی در جنوب کشور از سواحل مکران به خوزستان تا سیستان و بلوچستان به جاسک و چابهار و در نهایت بندر‌عباس جهت توسعه گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، تجاری با ایجاد شبکه‌های حمل‌و‌نقلی از جمله راه و راه آهن شکل می‌گیرد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای جابه‌جایی کالا‌ها می‌تواند منجر به کاهش هزینه ها‌ی حمل‌و‌نقل شود، از سویی دیگر صنایع آب‌بَر از جمله پتروشیمی و فولاد در کنار سواحل دریا‌ها احداث می‌شوند، بی تردید احداث صنایع در کنار دریا‌ها تسهیلات و مشوق‌هایی جهت تولید، توسعه کسب و کار‌ها و فرصت‌های شغلی در این مناطق ایجاد خواهد کرد.
اعظمی خاطر نشان کرد: بی‌تردید باید بر توسعه و ادامه فعالیت صنعت دریانوردی و بانکرینگ توجه ویژه داشته باشیم، چرا‌که در جهان سالانه ۲۰۰ میلیون تُن سوخت نفت کوره به عنوان سوخت اصلی کشتی‌ها فروخته می‌شود که موقعیت ژئوپلیتیک ایران برای بهره‌مندی از درآمد‌های بانکرینگ برای کشور درآمدزایی و ارزآوری بسیار بالایی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار