روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

امکان سنجی تولید بیش از ۲۰ هزار تُن ماهیان خاویاری در کشور

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران، گفت: با توجه به مطالعات و زیرساخت‌های ایجاد شده امکان تولید بیش از ۲۰ هزار تُن ماهیان خاویاری پرورشی در کشور پیش بینی شده است.
کد خبر: ۹۷۴۹۰

امکان سنجی تولید بیش از ۲۰ هزار تُن ماهیان خاویاری در کشور


رجبعلی قربانزاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت صید و صادرات ماهیان خاویاری تکثیر و پرورش این گونه ماهیان مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار گرفته است به طوری که اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان طی یک دهه گذشته، رشد قابل توجهی را در صنعت پرورش خاویار نشان می‌دهد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران، ادامه داد: در حال حاضر در ۲۲ استان کشور، ۱۹۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری  وجود دارد که ۱۵۰ مزرعه دارای پروانه با تولید در حجم بالاست و ۴۵ مزرعه دیگر جزء مزارع خانگی هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت ایجاد شده در استان‌های کشور حدود هشت هزار و ۵۰۰ تُن گوشت و ۱۲۰ تن خاویار است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار هزار و ۶۶۰ تن ماهیان خاویاری پرورشی در قالب چهار هزار و ۶۴۵ تُن گوشت و ۱۸ تُن خاویار در کشور تولید شد.

وی اذعان داشت: با توجه به مطالعات و زیرساخت‌های ایجاد شده امکان تولید بیش از ۲۰ هزار تُن ماهیان خاویاری پرورشی در کشور پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران به حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توسط سازمان شیلات ایران اشاره کرد و اظهار داشت: تسهیلات لازم با معرفی سازمان شیلات ایران در اختیار علاقه‌مندان به ورود در زمینه سرمایه گذاری پرورش ماهیان خاویاری از طریق ایجاد مزارع تخصصی در تمام استان‌های کشور، قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم خاویار پرورشی به کشور‌های هدف صادر می‌شود، بیان داشت: خاویار پرورشی ایرانی از مسیر گمرک جمهوری اسلامی ایران به ۳۴ کشور دنیا طی سال گذشته صادر شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: آمار رسمی ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که مقدار سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی بر‌اساس مجوز‌های صادره توسط مدیریت اجرایی سایتس به طور رسمی صادر شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود حداقل ۵۰ درصد میزان خاویار خروجی از مسیر گمرک به صورت مسافری و چمدانی از کشور خارج شده باشد.

قربانزاده، یادآور شد: با توجه به مطالب فوق به عبارتی حدود ۵.۵ تن خاویار پرورشی طی سال گذشته در قالب صادرات گمرکی و نیز چمدانی و مسافری از کشور خارج شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار