۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

کارخانجات کشتی‌سازی نرخ ساخت کشتی را بالا می‌برند

تقاضا برای ساخت کشتی‌های کانتینری، LNG، تانکر و حمل خودرو سود سرشاری را نصیب کارخانه‌های کشتی‌سازی بزرگ ژاپنی، کره جنوبی و چین کرده که همین کار باعث شده نرخ‌های ساخت کشتی به مرور زمان بیش از ۶۰ درصد بالا‌تر رود.
کد خبر: ۹۷۳۲۸

کارخانجات کشتی‌سازی نرخ ساخت کشتی را بالا می‌برند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ در حال حاضر قرار‌داد‌های ساخت کشتی بر‌اساس تورم جهانی دچار دستخوش می‌شود و قیمت‌ها توسط هر کارخانه بالا‌تر می‌رود. بدین ترتیب قرار‌داد‌هایی که در سال‌های قبل بسته شده دستخوش تغییر شده و قیمت جدید توسط کارخانجات  تعیین می‌شود. درصورت امتناع مالک کشتی زمان تحویل آن به تعویق می‌افتد.

بر‌اساس این گزارش براساس تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه کلارکسون در اواسط اکتبر ۲۰۲۲ میلادی هزینه ساخت یک کشتی کانتینربر ۲۳۰۰۰ TEU، حدود ۲۱۵ میلیون دلار بود که در حال حاضر با افزایش قیمت به ۲۳۲ میلیون دلار رسیده است. در سال جاری بیش از  ۶۰ درصد به قیمت‌ها افزوده شده است در حالیکه قیمت‌ها در دوران کرونا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد پایین آمده بود.

بدین ترتیب از اکتبر ۲۰۲۲  تا اکتبر ۲۰۲۳ میلادی شرکت SUMITOMO HI  حدود ۲۹ درصد، شرکت سامسونگ ۵۱ درصد، شرکت میتسویی ۱۲.۵ درصد، شرکت میتسوبیشی ۶۸ درصد، شرکت HD کره ۳۸ درصد، شرکت hanwha ocean  ۶۴ درصد، CSSC چین ۴ درصد و CSBC  به میزان ۳۹ درصد به قیمت ساخت افزوده‌اند.  

 از سوی دیگر Darron Wadey، تحلیلگر ارشد مؤسسه Dynamar نیز می‌گوید: یارد‌های کشتی‌سازی با حجم انبوهی از سفارشات مواجه شدند و برای بالا بردن نرخ  ساخت زمان تحویل را به تعویق می‌اندازند؛ مگر اینکه سفارش دهنده افزایش قیمت‌های ساخت را بپذیرد. بدین ترتیب به هیچ عنوان نباید منتظر کاهش قیمت ساخت کشتی باشیم.

وی در ادامه توضیح داد: ساخت کشتی‌های کانتینری همچنان شاهد افزایش قیمت است و کشتی‌های حمل گاز LNG، LPG و حمل خودرو به تبع آن با افزایش نرخ مواجهند.  

بدین ترتیب قیمت‌ها که به علت همه‌گیری در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی تا حدودی کاهش یافته بودند در حال حاضر مجدداً روند افزایشی به خود گرفته‌اند.  

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود که قیمت‌ها همچنان با این روند در تمام کشور‌ها بالا بماند و شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها توسط کشتی سازان باشیم، زیرا کف قیمتی در حال حاضر برای ساخت کشتی وجود ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد: وضعیت فعلی بازار کشتی‌سازی بیشتر از کشور‌های ژاپن و چین به نفع یارد‌های کره‌ای است، زیرا کشتی‌های معوقه برای تحویل ندارند به همین جهت برای افزایش قیمت‌ها دستِ پیش می‌گیرند.

 از سوی دیگر برخی از یارد‌های کشتی‌سازی به بهانه اینکه تجهیزات مربوط به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و سوختِ سبز با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود به همین جهت در‌صدد تغییر قرارداد‌های ساخت کشتی هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار