هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

رقابت دریایی هند با چین

رقابت دریایی هند با چین
هند در تلاش برای تبدیل شدن به کشوری قدرتمند در تجارت جهانی، بندر عظیم ویژینجام را توسعه داده است. این بندر، هند را قادر می‌سازد تا سهم بیشتری از تجارت دریایی بین‌المللی که هم‌اکنون تحت سلطه چین است، در اختیار بگیرد.
کد خبر: ۹۷۲۷۳

رقابت دریایی هند با چین

به گزارش مانا به نقل از بلومبرگ، قرار است طی امروز یک کشتی باری چینی موسوم به «ژن هوآ ۱۵» وارد بندر جدید «ویژینجام» در هند شود. زمانی که این کشتی بار خود را در این بندر خالی کند، هند به عنوان کشوری که می‌تواند از بزرگترین کشتی‌های کانتینری جهان میزبانی کند، شناخته خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، بندر کانتینری ویژینجام که قرار است طی امروز یکشنبه (۲۳ مهر) افتتاح شود، در نزدیکی جنوبی‌ترین نقطه هند واقع شده و نخستین بندر از نوع خود در این کشور محسوب می‌شود.

با آغاز به کار این بندر، هند می‌تواند سهم بزرگتری از تجارت دریایی بین‌المللی را که هم‌اکنون تحت سلطه چین است، در اختیار بگیرد. همچنین این بندر با کاهش هزینه‌های لجستیکی برای محموله‌های ورودی و خروجی، تلاش‌های دولت هند برای تبدیل شدن به یک قطب تولید جایگزین در جهان را تقویت خواهد کرد.

نزدیکی به مسیر‌های حمل و نقل بین‌المللی که ۳۰ درصد از ترافیک جهانی محموله‌های دریایی را تشکیل می‌دهند و همچنین داشتن یک کانال طبیعی با عمق ۲۴ متر باعث شده بندر ویژینجام به یکی از مقاصد ایده‌آل برای بزرگترین کشتی‌های جهان تبدیل شود. پیش‌تر، کشتی‌های کانتینری غول‌پیکر به دلیل عمق کم بنادر هند، از ورود به بنادر این کشور خودداری می‌کردند و در بندر‌های همسایه این کشور مانند کلمبو در سری لانکا، دوبی و سنگاپور لنگر می‌انداختند.

بانک مرکزی هند در گزارشی در سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد که حمل و‌نقل دریایی ضعیف هند مانع از ادغام این کشور در زنجیره ارزش جهانی شده است؛ به عنوان مثال، ترافیک کانتینری چین در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۴ برابر بیشتر از هند بود.

وزارت‌خانه بنادر هند اعلام کرده: «بندر ویژینجام به همراه یک بندر بزرگ دیگر که در ایالت ماهاراشترا افتتاح خواهد شد، می‌توانند کشتی‌های کانتینری و باری فوق‌العاده بزرگ را در خود جای دهند تا تلاش‌ها برای تبدیل شدن هند به "کارخانه جهان" سرعت بگیرد».

این بندر متعلق به «گوتام ادانی» - سرمایه‌دار مشهود هندی - است و با افتتاح آن، شهرت او به عنوان پادشاه طرح‌های زیرساختی در هند بیشتر خواهد شد. «شرکت بنادر و منطقه ویژه اقتصادی ادانی» که توسط گوتام ادانی تأسیس شده، به همراه دولت محلی این بندر را توسعه داده است. این شرکت با داشتن ۳۰ درصد از سهم بازار هند، بزرگترین اپراتور بندر بخش خصوصی این کشور محسوب می‌شود.

برای توسعه فاز اول بندر ویژینجام ۹۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است. این بندر همچنین باید به‌وسیله شبکه‌ای از راه‌های ارتباطی جاده‌ای و ریلی به انبار‌ها و کارخانه‌ها در داخل هند متصل شود.

دولت فدرال هند با سرمایه‌گذاری تخمینی ۱/۲۵ تریلیون روپیه، در حال پیشبرد طرحی موسوم به «چشم‌انداز دریایی ۲۰۳۰ هند» است که هدف آن توسعه بنادر عظیم، مراکز حمل و نقل و زیرساخت‌هایی در سطح جهانی است.

از آنجایی که کشتی‌های بزرگ برای تجارت اروپا و چین حیاتی‌تر می‌شوند، هند می‌تواند با توجه به موقعیت استراتژیک خود بین کانال سوئز و تنگه مالاکا، نقش مهمی در این روند ایفا کند.

ترافیک فعلی کانتینری هند کمتر از ۱۰ درصد چین است، اما اگر بندر ویژینجام بتواند کشتی‌های بیشتری را جذب کند، هند جایگاه قدرتمندتری در تجارت جهانی دریایی پیدا می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار