روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

طرح حفظ بافت تاریخی بندر کنگ به تصویب نهایی رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از تصویب طرح ویژه بندر تاریخی کنگ در شورای عالی معماری و شهرسازی استان باهدف حفظ بافت تاریخی بندرکنگ به دلیل ارزش‌های معماری سنتی، بومی و فرهنگی آن خبر داد.
کد خبر: ۹۷۰۰۰

طرح ویژه بندر تاریخی کنگ به تصویب نهایی رسید

محمد محسنی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طرح ویژه بندر تاریخی کنگ روز گذشته در در شورای عالی معماری و شهرسازی استان با هدف حفظ بافت تاریخی بندر کنگ به دلیل ارزش‌های معماری سنتی، بومی و فرهنگی به تصویب رسید.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ادامه داد: تصویب طرح ویژه بندر تاریخی کنگ این امکان را فراهم می‌کند که توسعه شهری در این بندر تاریخی کمترین آسیب را به بافت تاریخی منحصربه‌فرد کنگ وارد کند.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، در طرح ویژه بندر تاریخی کنگ، ضوابط ساخت‌وساز در محدوده ۱۱۲ هکتاری که در آن بافت تاریخی شهر کنگ و محور‌های هم‌جوار آن تعریف‌شده در اختیار شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان قرارگرفته است.

وی در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: بر‌اساس طرح تصویب شده، تعمیرات و هرگونه ساخت‌وساز در محدوده مشخص شده بندر تاریخی کنگ بر اساس ضوابط اختصاصی این طرح انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان تأکید کرد: از ویژگی‌های شاخص این طرح ویژه، الحاق ۱۱۲ هکتار بافت باغ تاریخی ساحلی شهر کنگ است که باوجود ۵ برکه (آب انبار) بزرگ ثبت‌شده که خود می‌تواند با اجرا احیاء بافت باغی در مجاورت بافت سکونتی به جاذبه‌های جدید گردشگری شهر تبدیل شود.

محسنی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر ۵۰ هکتار باغ تاریخی ساحلی بندر کنگ می‌تواند با کارکرد توریستی در بافت تاریخی، نقش مهمی در معیشت مردم و پویاتر کردن هرچه بیشتر بافت کنگ ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی بندرکنگ از بافت‌های پویا و زنده کشور است که در کناره ساحلی خلیج‌فارس شکل‌گرفته است، بیان داشت: شرایط اقلیمی نقش به سزایی در نوع شکل‌گیری این بافت داشته، چراکه بهترین راه‌حل معماری درگذشته در اقلیم گرم و مرطوب منطقه، جریان هوا در داخل و نیز پیرامون ساختمان است و در بافت قدیم، خانه‌های زیبایی با بادگیر‌های سر به فلک کشیده، از ساده‌ترین شکل‌ها تا مواردی با تزیینات فراوان به چشم می‌خورد.

بافت تاریخی بندرکنگ با مساحتی بالغ بر ۵۸ هکتار در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۵۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بندر کُنگ یکی از شهر‌های تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. این شهر که در کرانه ساحل خلیج فارس واقع شده، یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و نیز یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود. بندر کنگ پنج کیلومتر تا شهر بندرلنگه و ۱۶۵ کیلومتر تا بندرعباس مرکز استان هرمزگان فاصله دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار