هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

آغاز حفاظت از میراث بندر کنگ به عنوان بخش مهم تاریخ خلیج فارس

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از آغاز انجام اقدامات احیا و حفاظت از بافت تاریخی بندر کنگ به عنوان بخش مهمی از میراث خلیج فارس با همکاری شهرداری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۶۳۴

آغاز  حفاظت از میراث بندر کنگ به عنوان بخش مهم تاریخ خلیج فارس

محمد محسنی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت حفاظت و احیای بنادر تاریخی در طول نوار ساحلی استان هرمزگان به عنوان بخش مهمی از میراث منطقه خلیج فارس گفت: در میان بنادر تاریخی واقع شده در سواحل خلیج فارس بندر کنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ادامه داد:  بافت تاریخی بندر کنگ با مساحتی بالغ بر ۵۸ هکتار در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته وی، با توجه به ضرورت حفاظت و احیای بافت تاریخی بندر کنگ اخیراً جلسه‌ای مشترک با شهرداری بندر کنگ برگزار شد که طی آن مقرر شد دفتر پایگاه بافت تاریخی این بندر به زودی تشکیل و آغاز به کار کند.

این مقام مسئول در استان هرمزگان در ادامه از نصب تابلو‌های اماکن تاریخی بندر کنگ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرداری خبر داد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان در ادامه راه‌اندازی سایت موزه مجموعه مسجد دو محرابه و حمام تاریخی بندر کنگ را از دیگر اقداماتی دانست که به زودی با همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان به سرانجام خواهد رسید.

محسنی با اشاره به اینکه پیگیر جذب اعتبار ملی برای پایگاه بافت تاریخی کنگ هستیم، بیان داشت: در حال حاضر شهرداری بندر کنگ اقدامات کف‌سازی بافت این بندر تاریخی را آغاز کرده و نیز پوشش گیاهی گل‌های کاغذی که به نمادی از معابر بندر کنگ تبدیل شده را احیا خواهد کرد.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، نورپردازی کوچه‌ها و بادگیر‌های بافت تاریخی، از دیگر برنامه‌های شهرداری بندر کنگ است که به زودی اجرایی می‌شود.

وی به ارزش تاریخی این بندر و نقش آن در مراودات خلیج فارس اشاره کرد و گفت: وجود آثار تاریخی زیاد در این بندر حاکی از قدمت آن است؛ بافت تاریخی بندر کنگ برای گردشگران بسیار جذاب است که این بافت در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، بیان داشت: با توجه به اهمیت فوق‌العاده بندر کنگ در منطقه خلیج فارس در طول تاریخ، تصمیم گرفته شد تا مقدمات ثبت جهانی این شهر تاریخی فراهم شود؛ هم‌اکنون عملیات اجرایی تهیه پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی کنگ به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خلیج فارس در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، تصریح کرد: با توجه به گستردگی آثار تاریخی بندر کنگ، پیش‌بینی می‌شود تهیه پرونده ثبت جهانی آن دو سال به طول انجامد، با تکمیل پرونده ثبت جهانی بندر کنگ، این پرونده برای طی کردن مراحل ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است، شهر تاریخی کنگ در گذشته یکی از مراکز مهم دولت پرتغال بوده است. در زمانی که پرتغالی‌ها تسلط بر خلیج فارس و منطقه داشته‌اند، لنگرگاهی در کنگ ساخته بودند که کشتی‌های بزرگشان در آن لنگر می‌انداختند، همچنین قلعه بزرگی ساخته بودند که مقر حکومت آن‌ها بود، آثار این قلعه در کنار دریا باقی‌مانده است. در هنگام مد، آب اطراف بقایای این قلعه را فرا می‌گیرد، اما وقتی که آب دریا در حالت جزر است قسمتی بزرگی از قلعه نمایان می‌شود، این قلعه نزد مردم کنگ به قلعه پرتغالی‌ها معروف است.

یکی دیگر از قلعه‌های این منطقه، قلعه لشتان نام دارد که گفته می‌شود راهی زیرزمینی بین آن و قلعه پرتغالی‌ها وجود داشت و از این مسیر برای رفتن به قلعه دیگر یا رساندن تجهیزات در هنگام جنگ استفاده می‌شد.

در بندرکنگ حدود ۵۶ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، موزه شخصی محمد ابراهیمی، مجسمه لنج مسی، پارک جنگی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا، برکه دریا دولت، بازار ماهی فروشان و جنگل‌های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار