روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

ذخیره سازی ۱۴ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو/ شیوع بیماری در مزارع میگوی کشور

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از ذخیره سازی ۱۴ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در ۵ استان ساحلی کشور خبر داد و گفت: امسال در مزارع میگو هرمزگان و بوشهر شاهد شیوع بیماری هستیم که این امر احتمال کاهش تولید امسال را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۶۴۹۴

ذخیره سازی ۱۴ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو/ شیوع بیماری در مزارع میگوی کشور

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: امسال در مجموع ۱۴ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در پنج استان ساحلی سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و گلستان زیرکشت میگو رفته است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، تأکید کرد: این میزان زیر کشت رفته در سال جاری در مقایسه با ذخیره سازی صورت گرفته در سال گذشته تغییری نداشته است.

وی با اشاره به شیوع بیماری جدید در برخی از سایت‌های پرورش میگو در استان‌های هرمزگان و بوشهر، گفت: انتظار می‌رود شیوع بیماری در استان‌های قطب تولید میگو و تلفات، باعث کاهش تولید میگوی پرورشی در سال ۱۴۰۲ شود.

خدایی در خصوص بیماری عفونی شیوع کرده در برخی مزارع پرورش میگو، اظهار داشت: این بیماری سال گذشته برای نخستین بار در برخی مزارع استان هرمزگان شیوع یافته بود، اما امسال علاوه بر مشاهده آن در دو سایت پرورش میگوی هرمزگان در سه سایت پرورش میگوی بوشهر نیز از یک ماه گذشته مشاهده شده است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، اذعان داشت: سال گذشته در مجموع ۶۰ هزار تُن میگوی پرورشی از مزارع کشور برداشت شد، اما امسال با توجه به یکسان بودن ذخیره سازی و شیوع بیماری بدون شک آمار تولید کمتر از ۶۰ هزار تُن خواهد بود.

به گفته خدایی در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۳ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در پنج استان ساحلی کشور زیرکشت رفت که نسبت به سال ماقبل آن هزار هکتار افزایش سطح کشت صورت گرفته بود که این رقم در سال گذشته با افزایش هزار هکتاری به ۱۴ هزار هکتار رسیده بود.

به گفتۀ وی، میگو‌های پرورشی در مجموع به ۲۱ کشور جهان صادر شده است که عمدتاً مقصد اصلی صادرات آبزیان به کشور‌های جنوب شرق آسیا، کشور‌های عربی و نیز کشور‌های اروپایی صادر بوده است.

وی همچنین از صادرات مستقیم میگوی پرورشی برای نخستین بار به طور مستقیم به کشور چین اشاره کرد و بیان داشت: صادرکنندگان در حال جذب بازار‌های جدید به ویژه در اروپا هستند.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور همچنین کشور روسیه را یکی از بازار‌های جدید و بزرگ برای آبزیان ایران و میگوی پرورشی اعلام کرد و گفت: سال به سال شاهد افزایش صادرات آبزیان به این کشور هستیم.

خدای در ادامه با اشاره به رشد چشمگیر صادرات آبزیان طی سال‌های اخیر به کشور روسیه اذعان داشت: امسال شاهد بیشترین میزان صادرات میگوی پرورشی در میان کشور‌های هدف به روسیه بودیم که این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، گفت: براساس کارشناسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود صادرات آبزیان به کشور روسیه همچنان با روند صعودی همراه باشد.

به گفته خدایی، علاوه بر روسیه، میگوی پرورشی به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و نیز کشور‌های جنوب شرق آسیا و اروپایی صادر می‌شود و بخشی از میگو نیز به تدریج در بازار داخلی توزیع و به مصرف ایرانیان می‌رسد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در ادامه گفته‌های خود با اشاره به افزاش ۵۸ درصدی رشد صادرات آبزیان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: طی سه ماهه نخست سال گذشته ۳۲ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۵۶ میلیون دلار صادر شده بود.

وی در خصوص ۵۱ هزار تن انواع آبزیان صادر شده طی سه ماهه نخست امسال گفت: این میزان شامل صادرات ۱۹ هزار تن انواع آبزیان حرام گوشت، هفت هزار و ۵۰۰ تن میگو، هفت هزار و ۵۰۰ تن ماهیان گرمابی، دو هزار و ۴۰۰ تن ماهی قزل آلا، ۱۴ هزار تن خوراک و مکمل و مابقی انواع ماهیان زینتی، کنسرو و خاویار به کشور‌های هدف بوده است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، اذعان داشت: صادرات آبزیان به کشور‌های هدف صادرات به طور مداوم توسط صادرکنندگان بخش خصوصی در حال انجام است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، تصریح کرد: این میزان آبزیان به کشور‌های زیادی صادر شده‌اند که عمدتاً مقصد اصلی صادرات آبزیان به کشور‌های جنوب شرق آسیا، کشور‌های عربی و نیز کشور‌های اروپایی صادر بوده  که روند صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته خدایی، در مجموع سال ۱۴۰۱، ۱۷۹ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است و این در حالی است که صادرات سال ۱۴۰۰، ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار بوده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اعلام کرد: آمار‌ها طی سال‌های اخیر حاکی از رشد سالانه قابل توجه در بخش صادرات آبزیان است که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار