۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

برنامه ازبک‌ها برای استفاده از بنادر دریای خزر

براساس گزارش‌های منتشر شده، ازبکستان در تلاش است تا طرح‌های حمل‌و‌نقل و لجستیک جدیدی را طراحی و دسترسی این کشور به بازار‌های جهانی را تضمین کند. از همین روی، دولت این کشور مایل به ایجاد پایانه دریایی خود در بندر باکو (آلات) است.
کد خبر: ۹۶۴۰۸

برنامه ازبک‌ها برای استفاده از بنادر دریای خزر

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ «عبدالصمد مومن‌اف»، معاون وزیر حمل‌و‌نقل ازبکستان اعلام کرد: « ما به دنبال ساخت این پایانه از طریق مشارکت دولتی و خصوصی هستیم، تا کسب و کارهای ازبکستانی بتوانند در توسعه و استفاده از امکانات آلات سرمایه‌گذاری کنند.»

پیش از این، دولت آذربایجان مجوز اعطای تسهیلات اختصاصی برای ذخیرۀ محموله‌های ازبکستان در بندر باکو را صادر کرده بود. در مقابل، تاشکند به آذری‌ها کمک کرده تا ناوگان ریلی خود را به ویژه برای مواد غذایی فله مانند شکر گسترش دهند.

ازبکستان به عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده عمدۀ ‌کود، به دنبال سرمایه گذاری در پایانه کود جدید باکو است. این تأسیسات با ظرفیت جابه‌جایی ۲.۵ میلیون تُن در سال توسط گروه Albayrak ترکیه ساخته شده و قرار است اواخر سال جاری راه‌اندازی شود.

این کشور محصور در خشکی، با استفاده از راه آهن باکو-تفلیس-قارس قصد دارد صادرات و واردات خود را از طریق آذربایجان و گرجستان به ۱.۵ میلیون تن در سال جاری افزایش دهد. این میزان در سال ۲۰۲۲ میلادی ، ۰.۹ میلیون تُن و در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۰.۵۵ میلیون تُن بود.

مومن‌اف گفت: تغییرات ژئوپلیتیک جهانی، ما را مجبور می‌کند تا به دنبال یافتن مسیرهای حمل‌و‌نقل جایگزین باشیم. از همین روی، ما در حال هدایت محموله‌های خود به سمت دریای خزر و قفقاز جنوبی از طریق توسعه پتانسیل کریدور میانی هستیم».

تاشکند با استفاده از مسیر حمل‌و‌نقل بین‌المللی ترانس خزر( TITR یا کریدور میانی)، توانسته میانگین زمان تحویل محموله را ۵۰ درصد کاهش دهد.

چین نیز در راستای ایجاد مسیر یکپارچه بین قاره‌ای آسیا-اروپا به دنبال اتصال ابتکار کمربند و جاده (BRI) خود با  TITR است. در این سناریو، ازبکستان با کمک همسایگان خود یعنی قرقیزستان (در شرق) و ترکمنستان (در غرب) به حلقه‌های حیاتی در زنجیرۀ حمل‌ونقل واحد تبدیل می‌شود که از طریق آسیای مرکزی تا دریای خزر گسترش یابد.

 در این میان، آذربایجان با ناوگان تجاری خود می‌تواند تقریباً تمام محموله‌ها را از بنادر ترکمن‌باشی (ترکمنستان) و آکتائو (قزاقستان) به بندر باکو حمل کند‌. در سال گذشته، بندر باکو با افزایش ۱۴ درصدی ۶.۳ میلیون تُن بار را جابه‌جا کرد.

منبع؛ وردکارگو نیوز

ارسال نظرات
آخرین اخبار