۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

عبور معجزه گونه رزمندگان اسلام از اروندرود در عملیات والفجر ۸

عملیات غرورآفرین والفجر ۸ در بهمن ماه ۱۳۶۴ که با عبور معجزه گونه رزمندگان اسلام از اروندرود، منجر به تصرف شهر بندری فاو و قطع ارتباط دریایی رژیم بعثی عراق با آب‌های بین المللی شد معادلات جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داد و بار دیگر ابتکار عمل در جنگ تحمیلی به دست رزمندگان اسلام افتاد.
کد خبر: ۹۵۰۴۹

عبور معجزه گونه رزمندگان اسلام از اروندرود در عملیات والفجر ۸

مانا: این عملیات بزرگ آبی - خاکی که با رعایت کامل اصل غافلگیری انجام شد علاوه بر اینکه باعث استحکام مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی گردید رژیم بعثی و متجاوز عراق را در موضع ضعف نظامی قرارداد.  
عملیات والفجر ۸، برای تحقق استراتژی تنبیه متجاوز در بُعد نظامی و به ویژه در بُعد سیاسی اهمیت بسزایی داشت.

مهمترین اهداف سیاسی ـ نظامی این عملیات تصرف شهربندری فاو، تسلط کامل بر آبراه اروندرود، تهدید بندر أم‌القصر، هم‌مرزشدن با کویت که از هم پیمانان رژیم بعثی عراق بود، قطع کامل ارتباط دریایی رژیم عراق با آب‌های بین‌المللی و خلیج فارس، تأمین خورموسی و امکان تردد کشتی‌ها به بندر امام خمینی، انهدام سکو‌های پرتاب موشک عراق در منطقه فاو و تسلط کامل بر خور عبدالله و محبوس کردن نیروی دریایی عراق و تهدید شهر بندری بصره دومین شهر بزرگ عراق از جنوب بود.

رزمندگان غواص که به "مردان قورباغه‌ای" معروف بودند در نخستین ساعات ۲۱ بهمن ۱۳۶۴ برای شکستن خطوط دفاعی دشمن بعثی در ساحل غربی اروندرود یورش بردند و با درهم شکستن خطوط دفاعی دشمن، نخستین گام موفق این عملیات غرورآفرین و استراتژیک برداشتند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام بی سیمی خطاب به رزمندگان اسلام شرکت کننده در این عملیات که با رمز مقدس یازهرا (س) شروع شد گفت" امام خمینی در چنین شبی در سال ۱۳۵۷ فرمان شکستن حکومت نظامی شاه را صادر کرد و شما امشب باید حکومت نظامی صدام را بشکنید. " 

با شکستن خطوط دشمن بعثی در آنسوی اروندرود توسط غواصان، رزمندگان اسلام با صد‌ها فروند تندرو که در نهر‌های منطقه اروندکنار مخفی شده بودند خود را به سرعت به ساحل غربی اروندرود رساندند و با دشمن درگیر شدند و صد‌ها نفر از نیرو‌های بعثی را در همان شب نخست عملیات کشته یا مجروح و تعدادی را نیز به اسارت درآوردند.

در روز دوم عملیات، بندر نفتی فاو به طور کامل به تصرف رزمندگان درآمد و در روز سوم با پاکسازی مناطق آزاد شده خود را به سواحل خور عبدالله رساندند و مواضع خود را در این منطقه مستحکم کردند.    

نیروی هوایی ارتش بعثی عراق با وجود حملات مکرر به مواضع رزمندگان، تلاش داشت خطوط پشتیبانی از رزمندگان اسلام را در اروندکنار متمرکز شده بود قطع کند، ولی موفقیت چندانی به دست نیاورد.

رزمندگان اسلام برای تثبیت مواضع خود در مناطق آزاد شده جنوب عراق، اقدام به زدن پل روی اروندرود کردند و همه امید دشمن را برای عقب راندن آنان به یأس تبدیل کرد.

پاتک‌های متعدد دشمن بعثی در ۱۰ روز نخست عملیات والفجر ۸، نیز با مقاومت ستودنی رزمندگان اسلام شکست خورد و با تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شد.

بسیاری از ناظران نظامی چهان عبور موفق رزمندگان ایرانی از عرض آبراه اروندرود که بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر بود یک موفقیت بزرگ نظامی توصیف کردند.

یکی از انگیزه‌ها  و بهانه‌های واهی دشمن بعثی برای شروع جنگ هشت سال، حاکمیت مطلق بر اروندرود بود، چیزی که با عملیات والفجر هشت و تسلط کامل بر این آبراه استراتژیک، به کابوسی وحشتناک برای رژیم متجاوز بعثی عراق شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار