روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹

تأمین کمتر از ۱۵ درصد حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقدامات در حوضه مدیریت تالاب‌های کشور در چهار محور دنبال می‌کنیم که مهمترین آن بحث آب و تأمین نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها است و با رویکرد وزارت نیرو مطالبات خود را در سطح حوضه آبخیز پیگیری می‌کنیم.
کد خبر: ۹۳۶۴۹

اختصاص کمتر از ۱۵ درصد حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو

به گزارش خبرنگار مانا، آرزو اشرفی‌زاده امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه عدم توجه کافی به سیاست‌های کلان، راهبرد‌ها و اقدامات صورت گرفته در تمام سطوح نمود خود را در تالاب‌ها نشان می‌دهد، بیان داشت: بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم محیط زیست به تنهایی بتواند وضعیت تالاب‌های کشور را بهبود ببخشد امکان‌پذیر نیست، چون شرایط تالاب‌ها به یک سری از اقدامات از سوی نهاد‌های مختلف بستگی دارد.
مدیر‌کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: تمام آسیب شناسی‌ها انجام شده و در این راستا پیشنهاداتی را در برنامه هفتم توسعه مطرح کردیم، همچنین در مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت نیز این موضوع را عنوان و تأکید کردیم که باید به مقولۀ آب به صورت فرابخشی نگاه شود.
وی با تأکید بر اینکه اکنون تأمین حقابه تالاب‌ها قانونی شده است، تاکید کرد: وزارت نیرو مکلف به تامین آن است، از سوی دیگر بزرگترین مصرف کنندۀ منابع آبی در کشور بخش کشاورزی است که باید قصور را در این بخش جستجو کنیم که این بخش باید با تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری مورد مصرفی در این بخش را مدیریت کند تا حقابه مورد نیاز به تالاب‌ها برسد.
اشرفی‌زاده دربارۀ تأثیر بارش‌های اخیر در آبگیری تالاب‌های کشور گفت: بارش‌های اخیر در حوضه‌های محدودی بود در برخی حوضه‌ها نسبتاً آب زیادی وارد نشد، اما برخی تالاب‌ها تا حدی آبگیری شدند، مثلاً تالاب جازموریان تا حد خوبی آبگیری شد و اکنون ۲۵ درصد از سطح آن آبدار است، همچنین تا حدودی هم تالاب بختگان و ۶۰ تا ۷۰ درصد هم تالاب حله آبگیری شد، اما با توجه به گرم بودن هوا و تبخیر بالا شاید این شرایط چندان دوام نداشته باشد. بقیه تالاب‌ها هم چندان آبگیری نشدند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: سازمان محیط زیست هر ۱۴ روز یک‌بار تالاب‌ها را رصد می‌کند و از آخرین وضعیت آن‌ها مطلع می‌شود بر این اساس بررسی‌ها نشان داد که تالاب‌های استان قم از جمله تالاب حوض سلطان هم در این سیلاب‌ها تا حدودی آبگیری شد، اما قطعاً کافی نیست.
وی با اشاره به توان تالاب‌ها در غبارخیزی گفت: البته کانون‌هایی که امسال در زمینۀ گرد و غبار با آن‌ها مواجه بودیم منشاء خارجی داشتند، اما اگر قرار باشد حقابه تالاب‌ها تخصیص نیابد قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بلند شدن گرد و غبار از کانون‌های داخلی تالابی در کشور خواهیم بود.
به گفتۀ اشرفی‌زاده، رویکردی که سازمان محیط زیست در زمینۀ مدیریت تالاب‌ها، حوضه‌های آبی و زیست بوم‌های آبی دنبال می‌کند همکاری با جوامع محلی و تمام ذی‌نفعان است در همین راستا در عالی‌ترین سطح کشور آیین‌نامه و قانون حفاظت از تالاب‌ها تهیه و تصویب شده است.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر بحث پایش تالاب‌ها چه از نظر کمّی و چه کیفی را هم با جدیّت دنبال می‌کنیم و در این راه از آخرین فنّاوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنیم، همچنین اجرایی شدن سند راهبرد‌ها و برنامه‌های احیا و حفاظت تالاب‌ها را با جدیّت دنبال می‌کنیم و برای افق ۱۴۰۵ برنامه ریزی کرده‌ایم.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با اشاره به انحراف آب رود هیرمند به تالاب هامون برای دومین سال متوالی گفت: افغانستان در دو هفتۀ گذشته قول داده بود که دیگر هیچ انحراف آبی از مسیر طبیعی رود هیرمند از بند کمال خان به سمت گودزره نداشته باشد، اما تصاویر ماهواره‌ای طی امروز، نشان می‌دهد که مجدداً انحراف آب برای دومین بار در حال انجام است.
وی دربارۀ آخرین وضعیت تالاب هامون و اقدامات سازمان محیط زیست برای تأمین حقابه این تالاب افزود: هامون یکی از تالاب‌های مهم مرزی کشور است که یک سوم آن در کشور افغانستان قرار دارد. طرح بین‌المللی هامون در بخش داخلی ایران به ویژه در بحث معیشت مردم در حال پیگیری است و کار‌های خوبی انجام شده است، در بخش مذاکرات بین‌المللی و اقداماتی که باید صورت بگیرد نیز از سال‌های گذشته مذاکراتی با کشور افغانستان در دولت‌های مختلف صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تالاب هامون مسأله ملی است و حتماً باید واکنش مناسبی را داشته باشیم. مطالبه‌گری سازمان محیط زیست همواره این بوده که حقابه باید مسیر طبیعی خود را طی کند. ابزار ما وزارت امور خارجه و وزارت نیرو است، زیرا در غیر اینصورت سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به حل موضوع نخواهد بود و حتماً عزم منطقه‌ای بین دو کشور را می‌طلبد.
وی در خصوص تأمین حقابه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو گفت: سال گذشته اکثر میزان تأمین حقابه تالاب‌های کشور توسط وزارت نیرو صفر بوده است، اما به طور میانگین کمتر از ۱۵ درصد حقابه تالاب‌های کشور توسط این وزارتخانه تأمین شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار