۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

نشانه‌های روزهای خوب برای رونق صنعت حمل فله در سال ۲۰۲۲

اگرچه صنعت حمل‌و‌نقل فله این روز‌ها حال خوبی ندارد، اما بر اساس تحلیل کارشناسان نشانه‌هایی از خوش‌بینی وجود دارد تا با پایان سال نوی چینی، المپیک چینی، کاهش گرفتاری‌های مربوط به کرونای اُمیکرون، برطرف شدن مشکلات مربوط به صدور زغال سنگ از اندونزی و احتمال پایان تنش‌های اوکراین و روسیه منجر به رونق این بخش از تجارت دریایی شود.
کد خبر: ۹۲۱۸۵

نشانه‌های روزهای خوب برای رونق صنعت حمل فله در سال ۲۰۲۲

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ برخی از کارشناسان و تحلیلگران با بررسی شاخص‌های بالتیک معتقدند با توجه به شرایط فعلی حمل‌و‌نقل فله شاید نتوان هیچ نقطۀ روشنی در چشم انداز این صنعت مشاهده نمود، زیرا ادامۀ شیوع ویروس کرونا، مختل شدن صادرات سنگ آهن در برزیل به علت بارندگی‌های شدید، چالش‌های مربوط به صدور زغال سنگ از اندونزی، تعطیلات سالِ نوی چینی، شروع فصل توفان در استرالیا و بازی‌های المپیک زمستانی چین همگی دست به دست هم داده تا صنعت حمل فله شرایط مناسبی نداشته باشد.

"الن مورفی" کارشناس و تحلیلگر بازار فله در این زمینه معتقد است عوامل متعددی در رکود صنعت فله مؤثر است برای مثال کاهش تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۱ تأثیر زیادی در کاهش میزان تجارت فله گذاشت به گونه‌ای که تولید ۷۴  میلیون تُنی فولاد در شش ماهه اول ۲۰۲۱ به ۶۰ میلیون تُن در شش ماهه دوم رسید.

از سوی دیگر صادرات فولا‌د چین از حدود هشت میلیون تُن در چهار سال اخیر به ۴.۴ میلیون تُن در سال گذشته میلادی رسید. همچنین بر اساس آمار‌های منتشر شده واردات ۱۰ محصول جنگلی، کود شیمیایی و سنگ آهن توسط چین به شدت کاهش یافت.

در این ارتباط یکی از مالکان کشتی شرکت Genco در زمینۀ رکود در بازار فله می‌گوید شاخص خشک بالتیک (BDI) که در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲۰۰ واحد بود، اما از ابتدای سال ۲۰۲۲  این شاخص سقوط کرد و از تاریخ ۷ فوریه به بعد نیز شاخص‌های بالتیک غیر‌معمول بوده و روند نزولی دارد.

وی افزود: درآمد روزانۀ کشتی‌های کیپ‌سایز که در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۹۶۹ دلار بود امروز تا ۹۵۲۲ دلار پایین آمده است.

از سوی دیگر یکی از مدیران کنسرسیوم بازرگانی دریایی مستقر در بریتانیا که به عنوان مشاور شرکت فورواردری (FFAs) کار می‌کند، گفت: با تعطیلات سال نوی چینی و آغاز المپیک زمستانی نرخ اجارۀ کشتی‌های فله نیز کاهش یافت به همین جهت در هفته‌های آینده ممکن است وضعیت افسرده کنندۀ بازار فله همچنان ادامه داشته باشد  و امیدی به بهبودی نباشد البته پس از پایان ماه مارس می‌توان امیدوار بود که حداقل نرخ اجارۀ کشتی‌های کوچکتر با افزایش مواجه شود.

 اما "الکس لانگ لی" کارشناس و تحلیلگر دریایی دید‌گاه مثبتی در این زمینه دارد و چشم انداز خوش‌بینانه‌تری را برای خروج از رکود صنعت حمل فله دارد.

وی می‌گوید: با پایان سال نوی چینی و المپیک زمستانی آمادگی چین برای واردات سنگ آهن بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر اندونزی نمی‌تواند بیش از این نسبت به ممنوعیت  صادرات زغال سنگ ادامه دهد و بالاخره کاهش تنش‌های روسیه و اوکراین و غلبه جهانی بر کووید اُمیکرون در رونق حمل‌ونقل فله مؤثر خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار