روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

نقش مهم ایجاد معیشت پایدار جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه / ۷ سال از همکاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: هفت سال است که از همکاری دوجانبه ایران و ژاپن در راستای احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد و طی این مدت  سعی شده معیشت پایدار جوامع محلی شکل گیرد تا فشار به دریاچه کاهش یابد.  
کد خبر: ۹۱۷۷۸

نقش مهم ایجاد معیشت پایدار جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه / ۷ سال از همکاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد

 

مهری اثنی عشری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه به عنوان پایلوت طرح ملی حفاظت از تالاب کشور انتخاب شده است، بیان داشت: در سال ١٣٩٣ که وضعیت دریاچه بحرانی بود، دولت ژاپن طی امضای تفاهم نامه ای با ایران اعلام آمادگی کرد تا در روند احیای دریاچه ارومیه همکاری کند.

 مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران، ادامه داد: هفت سال است که از همکاری دوجانبه ایران و ژاپن در راستای احیای دریاچه ارومیه می گذرد و طی این مدت  سعی شده معیشت پایدار جوامع محلی شکل گیرد تا فشار به دریاچه کاهش یابد. 

وی با بیان اینکه همچنین طی مدت مذکور طرح معیشت پایدار در ١٨٣ روستا اجرا شد و بر اساس آن ١٣ هزار و ۵٠٠ کشاورز، ٣۶٠ همکار متخصص محلی و ۵٣ شرکت همکاری کردند، اذعان داشت: با اجرای این طرح به صورت میانگین ٢٧.١ درصد افزایش بهره آب فقط در مزارع را شاهد بوده ایم.

وی کاهش تنوع زیستی و از بین رفتن زیستگاه در حوضه آبریز، احتمال شکل گیری و تشدید ریزگردهای نمکی، تاثیرات نامطلوب بر بهداشت و سلامت جامعه محلی و اثرات نامطلوب اقتصادی- اجتماعی را از جمله پیامدهای ناخواسته خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد.

اثنی عشری با اشاره به اجرای برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه در چشم انداز 25 ساله، گفت: بر این اساس، دریاچه‌ای با آب کافی برای پایدارسازی چشم انداز زیبا و تنوع زیستی غنی که مردم و جوامع محلی از ظرفیت‌های حوضه آبریز خردمندانه بهره برداری کنند از جمله این برنامه است.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: همچنین بر اساس چشم انداز 25 ساله دریاچه ارومیه، باید دریاچه به بستری برای تقویت و تعامل گسترش همکاری‌های سازنده نهادها در سطوح ملی و استان‌های ذی‌ربط تبدیل شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، برقراری یک نظام مدیریت اکوسیستمی برای دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن مبتنی بر اصول مدیریت به هم پیوسته منابع آب و خاک و توسعه پایدار و مشارکت مؤثر تمام گروه های ذی‌ربط از جمله جوامع محلی را هدف نهایی در امور مدیریت دریاچه ارومیه عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با پروژه الگوسازی مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است، بیان داشت: از آنجایی‌که کشاورزی یکی از بخش‌های مهم و اثر گذار بر منابع تالابی است، به منظور کاهش مصرف و نهاده های شیمیایی با شرط حفظ درآمد کشاورز، پروژه الگوسازی مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه از سال 93 با حمایت مالی دولت ژاپن و همکاری برنامه توسعه ملل متحد به عنوان یک فعالیت جدید به طرح حفاظت از تالاب های ایران اضافه شد.

اثنی‌عشری، کشاورزی پایدار، تنوع بخشی به معیشت سازگار با منابع تالابی، پرداخت به ازای خدمات اکوسیستمی، پشتیبانی از تشکیل جلسات کمیته های اجرایی برنامه های مدیریت جامع، اجرای پروتکل های پایش برنامه‌های مدیریت جامع، انجام مطالعات و اجرای اقدامات گردشگری و طبیعت گردی جامعه محور، حفاظت مشارکتی از تنوع زیستی، اطلاع رسانی و آگاهی سازی را از مهمترین فعالیت های پروژه احیای دریاچه ارومیه طی هفت سال گذشته اعلام کرد.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران در ادامه گفته‌های خود به سند امضا شده با دولت ژاپن در راستای اشاعه مدیریت زیست محیطی و معیشت پایدار دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: هدف این پروژه استفاده از تجربیات موفق دولت ژاپن در همکاری با برنامه توسعه ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی همچنین تقویت مدیریت پایدار منابع طبیعی در اکوسیستم های شکننده ایران به منظور تقویت گزینه‌های معیشتی جوامع وابسته اکوسیستم تالابی از طریق شیوه‌های هوشمند اقلیمی را از دیگر اهداف پروژه مذکور عنوان کرد.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار