۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

چین برندۀ تنش‌های تجاری جدید با آمریکا

تنش‌های تجاری و بی‌اعتمادی بین آمریکا و چین در شرایطی که بحران کرونا همچنان قربانی می‌گیرد، در حال افزایش است.
کد خبر: ۸۷۲۵۱
چین برندۀ تنش‌های تجاری جدید با آمریکا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، به گفتۀ کارشناسان در این کارزار تجارتی اینکه کدام یک از دو کشور چین و آمریکا ترجیح می‌دهند نسبت به عقب‌نشینی از آرمان‌ها، اهداف و برنامه‌ها اقدام کنند، ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرده است.

"Amitrajeet A. Batabyal" تحللیگر تجارت جهانی به بررسی نقاط ضعف و قوت اقتصادی این دو کشور پرداخته و اختلاف تجاری آنان را در بوتۀ  نقد و بررسی قرار داده است.

به گفتۀ این تحلیلگر مسلماً در این گیر‌ و‌ دار تجارتی، طرفین مایلند کالا‌های ارزانتر و کارآمدتر با حداقل هزینه‌ها و عوارض وارد کشور شود، اما جنگ تعرفه‌ای که مدتهاست بین این دو کشور آغاز شده تا‌کنون ره به جایی نبرده است، اما به نظر می‌رسد مشکلاتی که ناشی از بروز بیماری کرونا ست باعث خواهد شد یکی از کشور‌ها به نفع دیگری از مبارزات تجاری کناره گیری کند.

این کارشناس در ادامۀ تحلیل  خود آورده است کاهش تولید در همۀ ابعاد اقتصادی در دوران سخت کرونا، بیکاری، عدم موفقیت در صادرات کالا علاوه بر چین و آمریکا به همۀ کشور‌ها آسیب‌های خود را وارد ساخته است، اما این چین بود که توانست از زیر بار مشکلات اقتصادی به خوبی بیرون آمده و به ترمیم آن بپردازد، اما آمریکا هنوز با مشکلات کرونایی دست و پنجه نرم می‌کند.

اگرچه آمار‌های قابل اعتمادی برای اینکه نشان دهد کدام‌یک از این کشور‌ها بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند وجود ندارد، اما اقتصاد‌دانانی مانند Costinot و Rodriguez-Clare معتقدند در صورتی‌که هر دو کشور راه را بر روی تجارت به‌ویژه تجارت دریایی ببندند چین می‌تواند مدت‌ها بدون وابستگی به واردات و یا صادرات به آمریکا به اقتصاد خود قوام لازم را ببخشد، اما به نظر نمی‌رسد که آمریکا در این مسیر بتواند بدون نیاز به کالا‌های چینی  مسیر اقتصادی خود را به نحو احسن طی کند به تعبیر دیگر این مصرف کنندگان آمریکایی هستند که باید هزینۀ تنش‌ها و اختلافات تجاری بین آمریکا و چین را بپردازند.
 
از سوی دیگر اقتصاد آمریکا به شدت به واردات وابسته است به همین جهت نمی‌تواند بدون واردات روی پای خود بایستد، در واقع آمریکا به هیچ عنوان نمی‌تواند به سمت خودکفایی اقتصادی حرکت کند، اما چین دارای چنین قابلیت‌هایی هست.

این تحلیلگر در پایان نتیجه‌گیری کرده است که ادامۀ روند جنگ اقتصادی بین چین  و آمریکا  قطعاً به زیان آمریکا منجر خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار