۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

غفلت از تخلفات صیادان ایرانی در پس پرده صیادان چینی

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: تخلفات صیادی در جنوب کشور به یک امر رایج در بخش صید تبدیل شده و ربطی به چینی و غیر چینی ندارد و اتفاقاً چینی ها به دلیل آن که بیشتر تحت نظر هستند مراقبت بیشتری دارند؛ هم اکنون توجه و حساسیت خاص بر صیادان چینی باعث شده تا از فاجعه ای که از طریق صیادان غیر مجاز داخلی در حال رخ دادن است غافل باشیم.
کد خبر: ۸۳۲۶۵

غفلت از تخلفات صیادان غیرمجاز ایرانی در پس پرده صیادان چینی

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا بیان داشت: صید فانوس ماهیان و بهره برداری از ذخایر این نوع ماهی از اهداف بسیار مهم شیلات طی سال های طولانی بوده که خوشبختانه بالاخره پس از سال ها تلاش، توفیق جذب سرمایه گزاری و فعال کردن شرکت های ایرانی حاصل شد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در ادامه خاطرنشان ساخت: در سال گذشته مقدار 17 هزار و 500 تن از این ماهی به دست آمد که در نهایت بین 3500 تا  4000 تن پودر ماهی با کیفیت از آن حاصل شد که این رقم در سال جاری به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی یادآور شد: از طرف دیگر به دلیل آن که صید اختصاصی این ماهی پوشش تمام هزینه های آن را نمی دهد سازمان شیلات بر اساس آئین نامه هایی که تنظیم کرده اجازه صید ضمنی را  تحت شرایط و ضوابطی تا حدود 30 درصد کل صید شناورها را داده است.

 خدایی با بیان اینکه اجرای این آئین نامه با چالش مواجه شده است و انحرافاتی در این میزان و نیز محدوده مجاز صید رخ داده است، عنوان کرد: به همین منظور در سال جاری سازمان شیلات به شدت وارد عمل شد و مدتی از حضور این شناورها جلوگیری کرد تا ساماندهی لازم صورت پذیرد.

به گفته وی، سپاه پاسداران نیز در هماهنگی با شیلات، در جهت اجرای دقیق آئین نامه صید ورود کرد و با کشتی های متخلف برخورد لازم را به عمل آورد.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بیان داشت: البته در رسانه ها مطلب طور دیگری وانمود شد به گونه ای که گویی کلاً صید میکتوفیده انجام نمی شود و همه دارند دریا را غارت می کنند.

خدایی در ادامه اذعان داشت: در هر حال اصل پروژه صید فانوس ماهیان مورد نیاز کشور است و در جهت رفع نیاز کارخانجات تولید خوراک آبزیان که از طریق تولید پودر ماهی تامین می شود و نیز به کار افتادن کارخانجات و واحدهای تولید پودر ماهی که قبلاً به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل بوده اند بسیار موثر است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، اذعان داشت: امیدواریم با رفع نقایص موجود در کنترل و نظارت بر عملکرد کشتی ها مشکلات فعلی برطرف شود.

 رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان یادآور شد: در مورد تخلفات در دریا هم باید گفت که متاسفانه یک امر رایج در بخش صید شده و ربطی به چینی و غیر چینی ندارد و اتفاقاً چینی ها به دلیل آنکه بیشتر تحت نظر هستند مراقبت بیشتری دارند.

وی تاکید کرد: هم اکنون توجه و حساسیت خاص بر صیادان چینی باعث شده تا از فاجعه ای که از طریق صیادان غیر مجاز داخلی در حال رخ دادن است غافل باشیم.

خدایی، اظهار داشت: به عبارت دیگر در پوشش سروصداهایی که تحت عنوان صیادان چینی ایجاد شده عده ای با خیال راحت به تخلفات خود  ادامه می دهند و از حاشیه امنیت هم برخوردارند.

به گفته مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، صید فانوس ماهیان هم اکنون جزو سه اولویت نخست تعیین شده از سوی سازمان شیلات ایران در کنار پروژه های پرورش ماهی در قفس و توسعه پرورش میگو تعیین شده است، که امید می رود در سال های نه چندان دور به چشم انداز تعیین شده در خصوص میزان صید فانوس ماهیان دست یابیم.

مختار آخوندی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید سالانه 300 هزار تن فانوس ماهی از آب های عمان توسط صیادان ایرانی صید شود که به این منظور افزایش شناورهای صید فانوس ماهیان توسط سازمان شیلات ایران با ارائه تسهیلات لازم به سرمایه گذاران بخش خصوصی پیگیری می شود.

وی بیان داشت: شناورهای ویژه صید فانوس ماهیان، جنس فلزی دارند و در اعماق بین 40 تا 60 متر می توانند به صید فانوس ماهیان بپردازند که هر کدام از آنها ظرفیت نگهداری 150 تا 250 تن ماهی را دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران، ذخایر فانوس ماهیان در آب های عمان بسیار چشمگیر است که متاسفانه با وجود چنین ظرفیتی طی سال های گذشته بهره برداری لازم و مناسب از این ذخایر صورت نگرفته است؛ فانوس ماهیان گونه های آبزی با عمر کوتاه هستند که دیگر آبزیان از آن تغذیه می کنند اما می توان با صید پایدار میزان قابل توجهی فانوس ماهی در سال صید و صادر کرد.

مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: مهم ترین کاربری فانوس ماهیان در صنایع پودر ماهی است که می توان علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات پودر ماهی فانوس ماهیان را به مقدار قابل توجه سالانه انجام داد که این اقدام ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار