۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

طغیان کارون بخشی از ساحل را زیر آب برد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: طغیان کارون بخشی از سواحل این رودخانه زیر آب برد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۸۳۸

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بارندگی های شدید چند روز گذشته در مناطق بالادست ، دبی رودخانه کارون را به بیش از دو هزار متر مکعب در ثانیه رسانده است.

وی ازعموم روستاییان استان خوزستان خواست از سواحل کارون فاصله بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه افزود: به منظور کاهش آثار ناشی از سیلاب و مدیریت آب ، دریچه های اضطراری سد "دز" در شمال خوزستان باز شده تا بخشی از سیلاب رهاسازی شود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر مناطق پایین دست کارون به خصوص شهرهای بندری خرمشهر و آبادان را تهدید نمی شود اظهار داشت:همه تدابیر لازم برای پیشگیری از ورود سیلاب به اراضی کشاورزی و مسکونی اتخاذ شده است.

طغیان رودخانه کارون ، یک پل ارتباطی در دو سوی کارون را تخریب کرده و ساکنان روستایی منطقه هم اکنون با قایق جابه جا می شوند.

از ابتدای مهرماه تا کنون ، بارندگی های مناسب در حوضه کارون ، سبب بروز سیلاب و طغیان این رودخانه شده و ده ها جزیره کوچک در داخل رودخانه را به زیر آب برده است.

با بالا آمدن آب رودخانه کارون در ماه های اخیر ، شرایط  زیست محیطی این رودخانه بهبود یافته و از شوری آب آن کاسته شده است.

کارون به مثابه قلب تپنده خوزستان است و نقش مهمی در توسعه و آبادانی این استان پهناور دارد.

زمزمه هایی از بحث شروع طرح های جدید انتقال آب کارون به فلات مرکزی نگرانی هایی در محافل اجتماعی و دوستداران محیط زیست بوجود آورده است.

در سال های اخیر که خوزستان با بحران خشکسالی مواجه بود شرایط ناهنجاری برای کارون رقم زد به گونه ای که توسعه کشاورزی و آبزی پروری خوزستان را با چالش های زیادی روبه رو کرد.

بارندگی های مناسب و پرآب شدن کارون در سال جاری ، نگرانی های مردم خوزستان را تا حدودی زیادی برطرف کرده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار