روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

آسمان خوزستان در هاله دود ناشی از آتش سوزی هورالعظیم

آسمان بسیاری از شهرهای خوزستان به علت دود خفقان آور ناشی از آتش سوزی گسترده در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بشدت آلوده شده است و سلامت ساکنان شهرها را با مخاطرات جدی روبرو کرده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۶۲۱

به گزارش خبرنگار مانا ، هم اکنون دود ناشی از آتش سوزی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان ، شهرهای اهواز ، حمیدیه ، کارون ، هویزه ، سوسنگرد ، باوی ، رفیع و روستاهای غرب استان را فرا گرفته است و وزش باد بر شدت آلودگی افزوده است.

مسئولان بهداشتی خوزستان به ساکنان این شهرها که با بسیاری از آنان با سوزش گلو، سرفه و اختلالات تنفسی مواجه شده اند توصیه کردند از تردد در فضاهای باز خودداری کنند.

با تشدید معضلات زیست محیطی در استان خوزستان و دودآلود شدن اخیر آسمان بسیاری از شهرهای استان و گرمای نفسگیر،  بسیاری از شهروندان ترجیح دادند به مسافرت بروند تا از پیامدهای خطرناک این آلودگی در امان بمانند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت:با وجود تلاش فراوان و پروازهای مکرر بالگردهای و هواپیمایی آب پاش هم اکنون گستره آتش در بخش عراقی تالاب خشکیده هورالعظیم به 28هزار هکتار رسیده است.

کیامرث حاجی زاده افزود: تاکنون با انجام دهها سورتی پرواز ، بیش از یک میلیون لیتر در بخش هایی که دچار حریق شده است آبپاشی شده است ولی وزش بادهای شدید سرعت حریق را گسترش داده است.

وی با بیان اینکه عملیات هوایی اطفاء حریق به وسیله بالگردها و هواپیمای آب پاش نتوانسته از گسترش آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم جلوگیری کند بر ادامه عملیات مهار آتش تاکید کرد.

از سوی دیگر مسئولان حفاظت محیط زیست خوزستان معتقدند  مرطوب کردن تالاب و رهاسازی آب می تواند در مهار آتش در این تالاب موثر باشد.

دکترعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته در بازدید هوایی از بخش های تالاب هورالعظیم به خبرنگاران گفت: مهار این آتش سوزی گسترده که می توند عمدی باشد از طریق هوایی امکان پذیر نیست و باید راههای دیگری برای غلبه بر این بحران زیست محیطی که استان خوزستان را درگیر آن کرده است بررسی شود.

وی دسترسی زمینی و رهاسازی آب را در مهار این آتش سوزی موثر بیان کرد.

کلانتری بر این نکته که عراقی ها هم باید در مهار این آتش مشارکت نزدیک داشته باشند از عدم مسئولیت پذیری آنان انتقاد کرد.

آتش سوزی در تالاب هورالعظیم ماه گذشته پس از آنکه مهارحریق از طریق هوایی انجام شد از دو هفته پیش دوباره شعله ور شد و دود ناشی از سوخت نیزارهای این تالاب ، بسیاری از ساکنان اطراف این تالاب را رنجور و به زحمت انداخت.

تاکنون نزدیک به 200شهروند اطراف این تالاب به علت استنشاق دود و مسمومیت در مراکز درمانی بستری شدند.

دوسوم تالاب 300هزار هکتاری هورالعظیم درمحدوده خاک عراق و یک سوم آن در ایران واقع شده است.

این تالاب در سه دهه اخیر مورد شاهد تغییرات مخرب زیست محیطی ناشی از دست اندازی انسانی ، نابودی نیزارها و اکتشافات نفتی توسط دو کشور ایران و عراق بوده است.

تامین نشدن حقابه هورالعظیم از علل خشکی بیش از 150هزار هکتار از اراضی این تالاب شده است.

گفته می شود هنوز مین های بجای مانده از جنگ تحمیلی در این تالاب که توسط نظامیان بعثی کار گذاشته شده است وجود دارد.

تمام///    

ارسال نظرات
آخرین اخبار