۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

چرا کشتی های ما باید سوخت را از امارات بخرند؟

هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که سوخت کشور به امارات فروخته و از آنجا مجددا با قیمت بالاتر به شرکت های کشتیرانی داخلی تحویل شود.
کد خبر: ۸۱۵۸۰

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به اهمیت و حساسیت صنعت بانکرینگ  گفت: این موضوع از مدت ها قبل در دولت و مجلس مورد توجه بوده است ودر برنامه توسعه ششم، کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاداتی را در زمینه راه اندازی ، تقویت و حمایت از این صنعت ارائه کرده و بر همین اساس تکالیف قانونی برای برخی از دستگاه ها و وزارتخانه ها و لزوم حمایت از بخش خصوصی مشخص شد.

فریدون حسنوند با بیان این نکته که روزانه هزاران شناور از مسیر خلیج فارس و دریای عمان به عنوان امن ترین، نزدیک ترین و سهل ترین مسیر عبور می کنند افزود: متاسفانه به دلیل کم توجهی به صنعت بانکرینگ تا امروز نتوانسته ایم از این صنعت سودآوری  و بهره برداری برای کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه سودآوری از بخش دولتی، خصوصی و یا تعاونی باشد تفاوتی نمی کند. به همین دلیل کمیسیون انرژی تاکنون در این زمینه چند جلسه با همکاری دستگاه های مختلف برگزار کرده است.

حسنوند اظهار داشت: همچنین طی هفته های آینده نیز چند جلسه دیگر در این زمینه برگزار می شود و به دنبال این موضوع وزرای مرتبط به کمیسیون دعوت می شوند تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.  

سهم اندک ما از صنعت بانکرینگ

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اعداد و ارقام مختلفی بین 10 تا 20 میلیارد دلار در سال در زمینه سود آوری از صنعت بانکرینگ و خدمات جانبی آن ذکر می شود اما  متاسفانه سهم کشور ما از این سودآوری بسیار اندک است و این درحالیست که اکثر شناورها به دلیل مسیر نزدیکتر خواستار تهیه سوخت خود از ایران هستند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: خدمات بانکرینگ علاوه بر سوخت رسانی به کشتی ها وایجاد امنیت در آبهای سرزمینی سبب اشتغال زایی در منطقه و ارز آوری برای کشور می شود بر همین اساس مجلس، دولت ، وزارتخانه های مرتبط و بخش خصوصی باید به این موضوع توجه کنند و با همکاری با یکدیگر کمک کنند تا سهم واقعی کشور از صنعت بانکرینگ کسب شود.

وی با اشاره به اینکه باید تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 50 درصد از  سهم بانکرینگ منطقه را بدست آوریم در خصوص علت عدم واگذاری سوخت سبک از سوی وزارت نفت به شرکت های کشتیرانی گفت: در جلسه مشترکی که مسئولین وزارت نفت، وزارت راه ، وزارت رفاه و اعضای کمیسیون انرژی مجلس حضور داشتند این مسائل بحث شد که جائیکه امکان دارد شرکت های کشتیرانی ملی را تقویت در این خصوص تقویت شوند.

 حسنوند افزود: دراین جلسه دغدغه های کشتیرانی ها مطرح شد و وزارت نفت هم  برای تامین سوخت کشتی های کشتیرانی ملی اعلام آمادگی کرد که امیدوارم توافقات لازم صورت گیرد و چنانچه کشتیرانی ها به مشکل و مانعی برخورد کنند کمیسیون انرژی آمادگی ورود دارد.

وی گفت: حتی اگر اصلاح و تصویب برخی از قوانین لازم باشد، کمیسیون انرژی آمادگی دارد تا به نمایندگی از مجلس آن را پیگیری کرده و در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی برساند.

عدم تعامل دستگاه ها مشکل صنعت بانکرینگ

این نماینده مجلس  با بیان اینکه کمیسیون انرژی به دنبال بررسی معذورات و محدودیت های وزارت نفت و نیازمندی های شرکت های کشتیرانی و سایر خریداران است افزود: هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که سوخت کشور به امارات فروخته شود و از آنجا مجددا با قیمت بالاتر به شرکت های کشتیرانی ارزانی شود. به همین دلیل به زودی درجلسه ای که با حضور مسئولین وزارت نفت برگزار می شود این مسائل بررسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این نکته که بخشی از مشکلات به دلیل عدم توجه جدی به مسئله بانکرینگ و عدم تعامل رخ داده  اظهار داشت: بهترین مرجع برای پیگیری این موضوع کمیسیون انرژی  و کمیته نفت مجلس شورای اسلامی  ایران است که بعد از تعطیلات مجلس این مسئله به طور جدی مطرح می شود.

حسنوند با اشاره به موضوع رعایت استاندارد سوخت کشتی ها تا سال 2020 گفت: چنانچه چنین سوختی تهیه نشود قطعا کشتی های کشور با چالش بسیار جدی مواجه می شوند و صنعت بانکرینگ تعطیل می شود. بنابراین از هم اکنون باید مقررات و قوانین لازم را تدوین و زیرساخت های مناسب را فراهم نماییم. تا در موعد مقرر قانونی بتوانیم استانداردهای لازم بین المللی را رعایت کنیم.

وی افزود: صنعت بانکرینگ از جمله صنایعی است که  علاوه بر ارز آوری و سود آوری  به کشور با مشکل تحریم، بیمه  و حمل مواجه نمی شود. به نوعی تعامل بین المللی بین تمام شرکت ها ، نفتکش ها و کشتی هایی که از آن منطقه عبور می کنند، ایجاد می شود که بسیار حائز اهمیت است .

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پروسه تصویب برخی از قوانین در مجلس شورای اسلامی طولانی است مصوبات هیئت دولت و وزارت نفت می تواند راهکار بسیاری از مشکلات باشد.

وی گفت: امیدوارم حرکتی که کمیسیون انرژی نسبت به این موضوع آغاز کرده سایر دستگا ه ها بهتر، بیشتر و با سرعت بالاتری دنبال کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار