۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با مانا:

پنجره خطوط کشتیرانی خارجی که از ایران بروند را واگذار می کنیم

پنجره خطوط کشتیرانی خارجی که از ایران بروند را واگذار می کنیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی این سازمان برای رهبری کمیته ای برای تعیین تکلیف طرح مقدماتی آبراه خلیج فارس- دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۱۰۰۲

 محمد راستاد در گفتگو با خبرنگار مانا پیرامون مطالعات امکان پذیری مقدماتی طرح آبراه خلیج فارس- دریای خزر با بیان اینکه کارشناسان از حدود 21 سال پیش مطالعات این طرح بزرگ را انجام داده  و هم اکنون با توجه به وضعیت کشور و بروز کم آبی ها باردیگر امکان اجرای آن مطرح شده است، تصریح کرد: قضاوت درخصوص اجرایی بودن این پروژه تا زمانیکه مطالعات از مرحله مقدماتی به مرحله امکان سنجی نرسد دقیق، علمی و منطقی نخواهد بود.
وی با اشاره به این واقعیت که طرح آبراه خلیج فارس- دریای خزر طرح بزرگی است که مطالعات مقدماتی آن حدود دوسال به طول انجامیده و بیش از 50 جلد محتوا تولید شده است، خاطر نشان ساخت: این مطالعات باید با همکاری تمام سازمان ها و ارگانهای ذیربط بروز رسانی شده و مطالعات تکمیلی برای تعیین تکلیف آن انجام شود.
راستاد معطل ماندن این طرح در مرحله مطالعه مقدماتی و ارجاع هر چند وقت یکبار به آن را از سوی برخی سازمان ها درست ندانست و افزود: با توجه به جایگاه قانونی و فنی سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان  آمادگی دارد که رهبری کمیته ای را با حضور تمام سازمان ها و ارگان های ذیربط برای تعیین تکلیف نهایی این طرح بر عهده بگیرد تا کشور نسبت به اجرا یا عدم اجرای آن به پاسخی قطعی برسد.
 
معرفی سرمایه گذار خارجی بندر شهید رجایی تا دو ماه دیگر
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارات خود در پاسخ به پرسش مانا پیرامون آخرین وضعیت اپراتور بندر شهید رجایی، گفت: اپراتور جدید بندر شهید رجایی دوره فعالیت تازه خود را آغاز کرده که با توجه به تغییر قالب قرارداد از کوتاه مدت به بلند مدت پنج ساله این فعالیت با ثبات و اطمینان بیشتری انجام خواهد شد.
راستاد در پاسخ به کسانی که از تعیین اپراتور بندر شهید رجایی انتظار تحول دارند، خاطر نشان کرد: قرارداد طولانی مدت و باثبات نخستین تحول بود اما تحول دیگر حضور سرمایه گذاران خارجی در کنار اپراتور بندر شهید رجایی است که با توجه به مذاکراتی که در جریان است دو سرمایه گذار اروپایی و آسیایی بنام تا دوماه آینده همکاری خود را با بندر شهید رجایی آغاز خواهند کرد.
وی به این دلیل آنکه مذاکرات بین اپراتور  بندر شهید رجایی و سرمایه گذاران خارجی در حال انجام است و به مرحله قرارداد نرسیده از اعلام نام آنها خودداری کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با بیان اینکه انتظار داریم با تحولی که در اپراتوری بندر شهید رجایی اتفاق افتاده این بندر بروزرسانی شده و از حالت سنتی خارج شود، افزود: به همین منظور بخشی از ترمینال جدید 3 که آماده بهره برداری شده در الحاق به دو ترمینال دیگر فعالیت خود را آغاز می کند.
راستاد در ارتباط با وضعیت فاز سوم بندر شهید رجایی نیز گفت: با استقرار پیمانکار، احداث این فاز وارد مرحله تازه ای شده و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال شاهد 30 درصد پیشرفت در عملیات اجرایی آن باشیم.
 
"پنجره" لاینرهایی که از ایران بروند واگذار می شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اشاره ای نیز به خروج یکی از خطوط کشتیرانی خارجی از بندر شهید رجایی به بهانه تحریم ها داشت و آن را تبلیغات رسانه ای دانست و در این باره یادآور شد: همانطور که پیش از این و از سوی معاون امور بندری سازمان بنادر اعلام شد، تردد شناورهای این لاینر و تعداد کانتینرهای آن در بندر شهید رجایی ابدا رقم قابل توجهی نبود و هیچ تاثیری بر روند فعالیت های این بندر نداشت.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بندر شهید رجایی به زودی به هشت میلیون TEU کانتینر خواهد رسید، اظهار داشت: با توجه به توسعه ای که در حال انجام است و موقعیت جغرافیایی بی نظیر ایران در حمل و نقل منطقه و جهان، دیگر لاینرها باید توجه داشته باشند که جای خالی آنها در بنادر ایران به سرعت از سوی رقبا پر خواهد شد.
راستاد در این باره افزود: پنجره ها و ظرفیت های بندری واگذار شده در آینده به لاینرهایی که از ایران بروند به راحتی بازگردانده نمی شود، در واقع آنها در آن زمان ظرفیتی خالی برای بازگشت به ایران پیدا نخواهند کرد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار