۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

افزایش 30 درصدی صید پرساین در دریای عمان و خلیج فارس

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 30 درصدی صید پرساین در دریای عمان و خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۸۰۹۸۸

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، صید به روش پرساین در آبهای دریای عمان و خلیج فارس طی سال گذشته با افزایش 30 درصدی همراه بوده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اضافه کرد: در حال حاضر پنج فروند شناور پرساینر در آبهای خلیج فارس و دریای عمان به صید مشغول هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، 60 درصدصید انجام شده توسط شناورهای پرساینر، سهم آبهای فراساحل و دور بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین 70 درصد صید انجام شده توسط کشتی های پرساینر به صید دو گونه هوور مسقطی و زردباله از خانواده تن ماهیان اختصاص داشته است.

وی در ادامه گفته های خود  یادآور شد: تن ماهیان شامل شش گونه زردباله،زرده ، تن منقوش، تن چشم درشت، هوور و  هوور مسقطی است که گونه های زرده و تن منقوش در آبهای استان های بوشهر و هرمزگان یافت می شوند.

آخوندی با اشاره به اهمیت صید تن ماهیان در صنعت شیلات کشور، بیان داشت: هشت درصد صید در دنیا به صید تن ماهیان اختصاص دارد اما در کشور ما 40 درصد صید سالانه را صید تن ماهیان به خود اختصاص می دهد که این امر حاکی از نقش مهم این گونه با ارزش دریایی در صنعت شیلات کشور است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: به طور عمده صید تن ماهیان به سه روش رشته قلاب طویل، پرساین و لانگ – لانگ انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه صید به روش لانگ – لانگ مورد توصیه سازمان های بین المللی از جمله فاوو و کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند است، تصریح کرد: مهمترین مزایای این روش این است که این گونه صید منجر به صید انتخابی و هدفمند می شود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: همچنین کاهش صید ضمنی،حفظ کیفیت محصول، کاهش هزینه های صید و ارتقای ارزش افزوده از دیگر مزایای روش صید لانگ- لانگ است.

آخوندی یادآور شد: به همین جهت طی سالهای اخیر در راستای ترویج و توسعه صید تن ماهیان از سوی سازمان شیلات ایران اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی به برگزاری کارگاه های آموزشی ترویج صید لانگ – لانگ در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و نیز اعزام صیادان در کارگاه های بین المللی آموزشی از جمله  ژاپن در راستای ترغیب آنها برای استفاده از روش صید لانگ – لانگ در صید تن ماهیان به عنوان برخی از اقدامات انجام شده اشاره کرد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: بنابراین با توجه به موارد ذکر شده هم اکنون سازمان شیلات ایران در صدد تغییر روش صید از گوشتگیر به لانگ- لانگ است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار