۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

80 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شد

80 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شد
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان از آبگیری 80 درصدی تالاب هورالعظیم در بهار امسال از طریق آب رودخانه کرخه  خبر داد.
کد خبر: ۸۰۹۷۷

احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم در سال جاری گفت: با آبگیری های انجام شده در این تالاب طی فروردین و اردیبهشت ماه، هم اکنون شاهد آبگیری 80 درصدی در تالاب هورالعظیم هستیم.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی در این منطقه انجام شد.

وی خاطرنشان ساخت: البته با خشکسالی حاکم بر استان خوزستان در سال جاری، احتمال می رود آب تالاب هورالعظیم به دلیل افزایش تبخیر در اثر گرمای شدید هوا در ماه های مرداد و شهریور کاهش یابد و این تالاب را با مشکلاتی مواجه کند.

این مقام مسئول در استان خوزستان افزود: البته پیش بینی می شود همچون سالهای گذشته با شروع فصل بارندگی در استان خوزستان این مشکل در تالاب برطرف شود.

لاهیجان زاده عنوان کرد: تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از مهمترین تالاب های کشور، طی سالهای اخیر با خشک شدن به یکی از اصلی ترین کانون های گرد و غبار در منطقه تبدیل شده بود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش تالاب هورالعظیم بر کنترل ریز گردهای منطقه، افزود: با اقدامات بسیار موثری که طی یک سال گذشته در راستای احیای این تالاب صورت گرفته است، هم اکنون شاهد آبگیری کامل حوضچه های یک، دو ، سه و چهار در تالاب هورالعظیم هستیم.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، یادآور شد: هم اکنون فقط جنوبی ترین بخش تالاب در حوضچه شماره پنج با کمبود آب مواجه است.

به گفته وی،  رهاسازی آب به حوضچه های تالاب هورالعظیم از طریق رهاسازی آب رودخانه کرخه از راه رهاسازی آب جمع آوری شده در پشت سد کرخه به حوضچه های شماره یک و شماره دو صورت می گیرد که سرزیر آب این حوضچه ها وارد سایر حوضچه های تالاب هورالعظیم می شود.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، اضافه کرد: وسعت حوضچه شماره سه، 13 هزار هکتار و وسعت حوضچه شماره چهار تالاب هورالعظیم نیز 20 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه سد کرخه به عنوان تنها منبع تامین کننده آب تالاب هورالعظیم محسوب می شود، اظهار داشت: در سالهای اخیر به منظور افزایش ورود آب این رودخانه به تالاب، دهانه های ورودی آب از سد کرخه به تالاب هورالعظیم افزایش یافته که این امر تاثیر بسزایی در آبگیری سد داشته است.

لاهیجان زاده، مهمترین اثر آبگیری تالاب هورالعظیم را از بین بردن بخش زیادی از کانون های گرد و غبار استان خوزستان عنوان کرد و گفت: اراضی که هم اکنون زیرآب رفته اند، پیش از این به عنوان کانون های ریزگرد استان محسوب می شدند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: از سوی دیگر افزایش رطوبت در منطقه همچون سپری محافظ در مقابله با ریزگردهای ورودی از  عراق عمل می کند.

به گفته وی، احیای این تالاب می تواند حجم زیادی از ریزگردها که در یک دهه اخیر استان خوزستان را به شدت آزار داده کاهش دهد و یک بار دیگر حیات به این تالاب مهم را بازگرداند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار