۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳

طول لکه نفتی سانچی به 16 کیلومتر می رسد/پاکسازی سطح دریا آغاز شد

نفتکش سانچی که روز گذشته در دریای چین شرقی غرق شد، یک لکه نفتی به وسعت ۱۰ مایل (حدود ۱۶ کیلومتر) از خود برجای گذاشت.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۸۱۶۶
طول لکه نفتی سانچی به 16 کیلومتر می رسد/پاکسازی سطح دریا آغاز شدبه گزارش گروه بین الملل مانا، رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی CCTV چین نوشت: در بدترین فاجعه یک کشتی نفتی در دهه‌های اخیر غرق نفتکش سانچی یک لکه نفتی برجای گذاشت که از روز گذشته لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می شود و تاکنون به 16 کیلومتر رسیده است.
بر اساس این گزارش، لکه نفتی وسیع نگرانی هایی را در خصوص صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی غنی منطقه برانگیخته است. این لکه در شرق محل غرق نفتکش سانچی برجای مانده است. تلاش‌های پاکسازی سطح دریا آغاز شده و تیم‌های امداد توقف جست و جوی گسترده برای بازماندگان را اعلام و آن را به فعالیت‌های عادی تقلیل دادند.
این گزارش ادامه داد: نفتکش سانچی پس از آنکه در روز ششم ژانویه با شناور فله بر CF Crystal برخورد کرد، دچار حریق شد. بادهای شدید این شناور را از آبهای چین که نقطه اولیه برخورد بود، دور و به منطقه اقتصادی ویژه ژاپن نزدیک کرده بود. سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن معادل یک میلیون بشکه میعانات به مقصد کره جنوبی بود که پس از انفجارهای متعددی که بدنه کشتی را تضعیف کرد، روز یکشنبه غرق شد.
در همین راستا، اداره اقیانوسیه دولتی چین روز گذشته اعلام کرد: میزان زیادی نفت در آب‌های اطراف کشتی به موجب انفجارهایی که بدنه کشتی را تکه تکه کردند در حال سوختن است. غرق این نفتکش بزرگترین حادثه آلودگی ناشی از یک نفتکش از سال ۱۹۹۱ بوده که طی آن ۲۶۰ هزار تن نفت سواحل آنگولا را آلوده کرده بود.
گارد ساحلی ژاپن امروز دوشنبه اعلام کرد: دود سیاه از محل غرق سانچی همچنان به هوا بر می‌خیزد.
سخنگوی گارد ساحلی ژاپن نیز به رویترز گفت: گارد ساحلی ژاپن دو قایق گشت‌زنی و یک هواپیما را برای جست‌وجوی خدمه مفقود شده این نفتکش و ارزیابی آخرین وضعیت به منطقه اعزام کرده است. آخرین موقعیت تایید شده نفتکش سانچی در حدود ۳۱۵ کیلومتری غرب سوکوزاکی در جزیره آمامی اوشیما بود.
طبق گزارش خبرگزاری Xinhua، پیکر دو تن از دریانوردان و جعبه سیاه روز شنبه از نفتکش سانچی خارج شد. اما این گروه به دلیل تغییر جهت وزش باد و دودهای فوق‌العاده سمی که عملیات را پیچیده کرده بود ناچار شد این کشتی را پس از نیم ساعت ترک کند.
سوخت بانکرکثیف‌ترین نوع نفت است و زمانی که به آب راه پیدا می‌کند فوق‌العاده کشنده می‌شود. اگرچه نسبت به میعانات احتمال انفجار کمتری دارد، اما برای موجودات دریایی فوق‌العاده سمی به شمار می‌رود. مهار نفت بانکر نسبتا ساده است، زیرا حجم پایین‌تری داشته و راحتی مشاهده آن به معنای آن است که ساده‌تر از آب استخراج می‌شود، اما حتی حجم اندک آن نیز برای زندگی دریایی مخرب خواهد بود.
شایان ذکر است، یک نفتکش سوئزمارکس می‌تواند حداکثر پنج هزار تن سوخت بانکر حمل کند. سانچی احتمالا در زمان وقوع حادثه حامل حدود ۱۰۰۰ تن سوخت بانکر بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار