۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
با کاهش شدید آب؛

دغدغه ها پیرامون رودخانه کارون بالا گرفت

معاون سازمان آب و برق خوزستان از کاهش شدید آورد (دبی)آب رودخانه کارون خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۰۹۷
دغدغه ها پیرامون رودخانه کارون بالا گرفت
هوشنگ حسونی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: در سال آبی جاری با کاهش شدید نزولات جوی در مناطق بالادست، شاهد پائین آمدن سطح آب کارون هستیم به گونه ای که دبی این رودخانه به کمتر از 50متر مکعب در ثانیه رسیده است که پائین ترین حد در چند سال اخیر است.
وی افزود: در صورت ادامه خشکسالی و کاهش بارندگی ها، وضعیت زیست محیطی کارون بدتر خواهد شد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان ازکاهش شدید ذخیره سدهای حوضه کارون بزرگ تا 65 درصد خبر داد و خاطر نشان کرد: تنها در کمتر از 35درصد مخازن سدهای شمال خوزستان، آب وجود دارد که در این موقع از سال بی سابقه است.
حسونی زاده با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره آب سدهای رودخانه کارون هرروز بدترمی شود خواستار کاهش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی در دو سوی کارون و مناطق پائین دست شد.
وی با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های دوستداران محیط زیست، کشاورزان و صیادان ابراز امیدواری کرد با بارش های مناسب در فصل زمستان، نگرانی ها تا حدودی برطرف شود.
معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: کاهش بارندگی ها بویژه  بارش برف و شدت خشکسالی در حوضه کارون بزرگ در50 سال گذشته بی سابقه بوده است. آورد (دبی)بیشتر رودخانه های استان خوزستان از جمله کرخه، جراحی و مارون به علت خشکسالی بشدت کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: رودخانه کارون که شاهرگ حیاتی خوزستان محسوب می شود پس از عبور از مناطق مرزی، در خرمشهر به اروندرود ملحق و سپس راهی خلیج فارس می شود . در دو دهه اخیر، کارون با چالش های زیست محیطی، ورود پساب های خانگی، کشاورزی، صنعتی، عدم لایروبی، انتقال آب از سرشاخه ها، کاهش شدید عمق، رسوب گذاری و شوری آب مواجه بوده است. یک سوم رودخانه دائمی کشور در خوزستان جاری است. 
برچسب ها: کارون آبهای
ارسال نظرات
آخرین اخبار