روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

عملکرد کشتی سازی مهم جهان در سال 2017

در سال 2017 میلادی، بازار سفارش ساخت فله بر و تانکر به ترتیب در قبضه یاردهای چینی و کره جنوبی قرار گرفتند، در بخش کانتینری عملکردها نزدیک بهم بود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۹۷۰
عملکرد کشتی سازی مهم جهان در سال 2017
به گزارش گروه بین الملل مانا، بازار سفارش ساخت فله بر و تانکر به ترتیب در قبضه یاردهای چینی و کره جنوبی قرار گرفتند، در بخش کانتینری عملکردها نزدیک بهم بود. افزون بر این، به دنبال شیب صعودی قیمت ساخت کشتی از سوی فله خشک، انتظار می رود بازارهای ساخت کشتی های جدید در چین حتی شاهد علایم نوید بخش تری نیز در آغاز سال جاری میلادی باشند.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه بهبود بازار ساخت کشتی در سال 2018 میلادی نیز استمرارخواهد داشت، نوشت: یاردهای چینی 61 درصد از سفارش های جهانی فله خشک در سال 2017 را به خود اختصاص دادند.
شاخص ماهانه قیمت ساخت شناور چین با افزایش دو واحدی به 768 واحد در آخرین ماه سال 2017 رسید. شاخص فله خشک با رشد چهار واحدی و تانکر با رشد یک واحدی به ترتیب بر عقربه 787 و 823 واحد ایستاد. در عین حال، شاخص کانتینری با رشد سه واحدی به مدار 789 واحد رسید.
لازم به ذکر است: موضع قوی بازار نرخ کرایه حمل فله، تعیین ارزش پول رسمی چین( یوآن) در سطحی مطلوب و خوشایند و هم چنین قیمت فولاد، همه و همه یک نقش مهمی را در روند صعودی سفارش به یاردهای چینی برعهده دارند.
به گفته کارگزاران CNPI، نرخ کرایه حمل بالاتر هزینه سرمایه گذاری یاردها را افزایش داده که این مسئله در عوض منجر به افزایش قیمت های کشتی شده است.
 
فله خشک 
به گفته کلارکسونز، کشتی سازی های چینی عملکرد خوبی را در بخش فله خشک به نمایش گذاشتند. این کشتی سازی ها با گرفتن 59 درصد از قراردادهای جدید بازار جهانی فله خشک از لحاظ ظرفیت تناژ ناخالص معادل ( CGT) سهم بزرگی از بازار را از آن خود کردند. به عبارت دیگر می توان گفت، چین بزرگترین کشور سازنده جهان در بخش فله خشک به شمار می آید
جالب این جاست که حتی در ماه دسامبر که به طور معمول فعالیت کشتیرانی به سمت کندی تمایل دارد، اما در ماه دسامبر سال 2017 شاهد بازار سفارش ساخت پرتکاپویی بودیم. به گفته کلارکسونز، قرارداد سفارش ساخت به ظرفیت 428 هزار و 998 CGT معادل 20 فروند کشتی در آخرین ماه سال 2017 به ثبت رسید.
ناگفته نماند، در دسامبر 2017، اکثریت سفارش ها به یاردهای چینی از سوی خریداران خارجی بوده است.
یکی از کارگزارن CNPI، ماه دسامبر سال 2017 را زمستانی گرم برای چین خواند، همانطور که آب و هوا نیز در این کشور گرم بود.
وی در ادامه افزود: از یک طرف، شرکت های دولتی چین نیاز به این داشتند که تکلیف سرمایه گذاری های خود برای ساخت شناور در پایان سال را مشخص کرده و تصمیمات را نهایی سازند، اما از سوی دیگر، مالکان بین المللی نیز در مورد افزایش بیشتر قیمت های کشتی ها در سال جدید میلادی پریشان و مشوش بودند.
 
سال 2018 چگونه خواهد بود؟ 
با توجه به اینکه بهبود بازار در سال جدید میلادی ادامه پیدا خواهد کرد، انتظار می رود یاردهای چینی با میزان قابل توجهی از سفارش ها روبرو شوند.
در ادامه این گزارش آمده است" رقابت بین چین و ژاپن به نظر شدت بیشتری به خود خواهد گرفت، علیرغم اینکه از لحاظ جدول زمانی تحویل شناور، یاردهای چینی گوی سبقت را ربوده اند.
با این وجود، با توجه به اینکه سال 2017 شاهد سفارش میزان قابل توجهی از شناور جدید شامل شناورهای آلتراماکس، کامسارماکس و حمل کننده غول پیکر سنگ معدن بوده است، CNPI هشدار  می دهد، حرکتی صعودی سفارش در این بخش ممکن است در سال جاری میلادی شتاب بیشتری به خود گیرد.
محاسبات بر اساس داده های کلارکسونز نشان می دهد که در سال 2017، ظرفیت فله بر کامسارماکس (به طور معمول از 80 هزارDWT الی 89 هزار و 999 DWT ) به نه میلیون و400 هزار DWT افزایش یافت، به عبارت دیگر، یاردهای چینی بیش از 61 درصد از کل میزان سفارش ها را به خود اختصاص داد.
در سال گذشته، موج خروشان سفارش ساخت سبب شد که نسبت حجم سفارش به ظرفیت ناوگان به 17 درصد در پایان ماه دسامبر سال گذشته برسد. 
 
تانکر
به گفته کلارکسونز در بازار سفارش ساخت تانکر، کشتی سازی هایی کره جنوبی شامل صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی که جایگاه بزرگترین کشتی سازی جهان را در اختیار دارد، 60 درصد از سفارش های جهانی بازار تانکر از لحاظ CGT را به خود اختصاص داده اند. در مقایسه، کشتی سازی های چینی تنها 21 درصد از سفارش ساخت شامل 18 فروند تانکر را دریافت کردند.
خریدار عمده کشتیرانی دولتی کاسکوی چین بود که شرکت زیر مجموعه تانکر آن، سفارش ساخت 16 فروند تانکر شامل شش فروند نفتکش غول پیکر، سه فروند سوئزماکس و هفت فروند افراماکس را به یاردهای چینی داد.
با نگاهی برآینده می توان پیش بینی کرد، در نتیجه نرخ کرایه حمل پایین، قیمت های تانکرهای جدید در سطوح پایین باقی خواهد ماند، اما از سوی دیگر، به دنبال بهبود و نرخ کرایه حمل بالا، بازار سفارش فله برها پیشگام خواهد بود.
 
کشتی کانتینری
در سال2017، یاردهای چینی موفق به دریافت سفارش ساخت از سوی سومین کشتیرانی برتر جهان-CMA CGM فرانسه- شدند.
شرکت کارگزاری SITC اعلام کرد، در سال 2017، بازار ساخت کشتی کانتینری شاهد سفارش ساخت کشتی ها در یک رنج وسیع از ظرفیت کمتر از سه هزار TEU گرفته تا بالای 20 هزار TEU بود، روندی که ساختار سفارش ساعت شنی شکل را به همراه داشت.
این شرکت در ادامه افزود: روند سفارش ساخت در سال 2017، جو رقابتی حاکم بر خطوط کشتیرانی را منعکس می کند، رقابت خطوط اصلی از طریق ائتلاف های بزرگ و در عین حال رقابت برای کسب بیشتر سهم منطقه ای بازار را نیز نشان می دهد.
کارگزار معتقد است، سفارش ساخت شناور در سال 2018 سرعت برابر با سال 2017 را تجربه خواهد کرد، افزون بر این، افزایش کمی در قیمت های کشتی نیز لحاظ خواهد شد.
اما از سوی دیگر، کارگزار هشدار می دهد که یاردها به بهبود چشم گیر چشم امید نبندند. چرا که تحویل تعداد قابل توجهی کشتی های کانتینری غول پیکر جنگ داغ قیمت را بین خطوط کشتیرانی شعله ور می سازد، از سوی دیگر اجرای قوانینی مانند سولفور کمتر از نیم درصد از سال 2020، ممکن است دستان مالکان را به علامت ایست برای سفارش ساخت بالا ببرد. 
این گزارش در پایان نوشت: اگر این فرضیه ها محقق شود، بی شک خبرهای بدی در انتظار یاردهایی که عملکرد خوبی نیز در سال 2017 به نمایش نگذاشتند، خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار