روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

هرمزگان؛ دومین مقام جهانی بیوم غنی زیستگاه مرجانی

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: دومین و سومین بیوم غنی زیستی دنیا به ترتیب جوامع مرجانی و جنگل های مانگرو در آبهای ساحلی استان وجود دارد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۸۰۱
هرمزگان؛ دومین مقام جهانی بیوم غنی زیستگاه مرجانی
مجید وفادار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان هرمزگان با دارا بودن دو هزار و 238 کیلومتر با احتساب جزایر خط ساحلی و قرار داشتن بیش از نیمی از آبهای تحت حاکمیتی ایران دراین استان از مهمترین استان های جنوبی در بحث محیط زیست دریایی به شمار می رود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان همچنین ادامه داد: ازمجموع مناطق تحت مدیریت در استان هرمزگان یک ذخیره گاه زیست کره، شش منطقه حفاظت شده و چهار تالاب بین المللی در نوار ساحلی استان قرار گرفته اند.                                                                          
وی افزود: همچنین از 14 جزیره واقع شده در استان هرمزگان،جزیره شیدور تحت عنوان پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی، جزیره هندورابی تحت عنوان پناهگاه حیات وحش و جزیره فارور تحت عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار دارد.                                                                 
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، جزیره شیدور به عنوان تنها آبسنگ مرجانی، جزیره ای حفاظت شده محسوب می شود.
وی با اشاره به غنی بودن محیط زیست دریایی هرمزگان و تنوع گونه ای، خاطرنشان ساخت: از حدود 1.4 میلیون هکتار مساحت تالاب های بین المللی ایران، 206 هزار و 706 هکتار به هرمزگان تعلق دارد که رقم قابل توجهی در بخش محیط زیست دریایی است.                                        
وفادار به انجام برنامه های مدون در راستای حفاظت و احیای محیط زیست دریایی استان هرمزگان اشاره کرد و ادامه داد: همچنین از حدود 114 هزار کیلومتر مربع آبهای تحت حاکمیت ایران در جنوب کشور، 66 هزار کیلومتر مربع به آبهای تحت حاکمیت هرمزگان تعلق دارد.       
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه گفته های خود به وجود 14 زیستگاه آبسنگ های مرجانی و 20 هزار هکتار با دو گونه جنگل های مانگرو در آبهای ساحلی هرمزگان به عنوان زیستگاه های شاخص اشاره کرد.                                                    
به گفته وی، همچنین بسترهای علفی، زیستگاه های جلبکی بیش از 100 گونه، پهنه های گلی جزر و مدی بیش از 300 هکتار، سواحل شنی و ماسه ای بیش از 400 کیلومتر، کرانه های سنگی، مصب رودخانه های دائمی و بیش از 60 خور بزرگ و کوچک از دیگر زیستگاه های مهم و شاخص آبی استان هرمزگان محسوب می شوند.
وفادار یادآور شد: دومین و سومین بیوم غنی زیستی دنیا به ترتیب جوامع مرجانی و جنگل های مانگرو در آبهای ساحلی استان وجود دارد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان در ادامه به وجود25 گونه پستاندار دریایی، پنج گونه لا ک پشت دریایی، بیش از هزار و 200 گونه ماهی، انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی، انواع نرمتنان و سایر آبزیان در استان اشاره کرد که تنوع گونه ای بی نظیری را در آبهای هرمزگان به وجود آورده اند.
وی با اشاره به پایش میکروبی شناگاه های استان هرمزگان به صورت سالانه از برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با محیط زیست دریایی برای کارشناسان، دانشجویان و صیادان خبر داد.                                                                             
وفادار درباره اقدامات صورت گرفته برای حفاظت ازلاک پشت های دریایی در استان هرمزگان، بیان داشت: پاکسازی سواحل تخم گذاری لاک پشتهای دریایی و پرندگان کنار آبزی پیش از فصل جوجه آوری ولانه گزینی، زیست سنجی و نشانه گذاری لاک پشت های دریایی در فصل تخم گذاری، جوجه آوری و رهاسازی لاک پشت های دریایی به گل نشسته، پس از زیست سنجی و نشانه گذاری را از جمله اقدامات به منظور حفاظت از لاک پشت های دریایی هرمزگان عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار