۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

توسعه پرورش میگوی چابهار در اسارت نرخ بیمه

امور اراضی جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان قیمت بیمه هر متر مربع از اراضی پرورش میگوی گواتر را هزار و 400 ریال اعلام کرده و این در حالی است که اداره دارایی قیمت منطقه ای اراضی گواتر را 100 ریال تومان تعیین کرده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۶۷۶
توسعه پرورش میگوی چابهار در اسارت نرخ بیمه رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به انجام برنامه ریزیها در راستای افزایش تولید میگوی چابهار در سال آینده، لازم است نسبت به تکمیل زیرساختهای لازم نیز اقدامات لازم صورت گیرد.
سید وحید حاج سید جوادی افزود: نیازلایروبی کانال های آبرسانی به مزارع میگو و تامین برق منطقه از جمله کمبودهای زیرساختی مزارع میگوی چابهار در سالهای اخیر محسوب می شدند.                           
این فعال بخش خصوصی در صنعت میگوی چابهارعنوان کرد: با وجود همکاری اداره برق منطقه برای تامین برق مورد نیاز مزارع، هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی خاطرنشان ساخت: البته برای رسیدن به زیرساخت ایده آل برای تولید میگو، لازم است کل برق منطقه اصلاح شود که امید است در سالهای آینده شاهد تحقق این امر باشیم.
این فعال بخش خصوصی در صنعت میگو، همچنین از وجود مشکلاتی در صدور پروانه بهداشت و بهره برداری در برخی مزارع پرورشی چابهار خبر داد.
وی در ادامه درباره لایروبی کانال های آبرسانی به مزارع تولید میگو، اذعان داشت: با استفاده از اعتباراتی که سال گذشته برای توسعه اقتصادی سواحل مکران اختصاص یافته بود، بخش زیادی از کانال های اصلی آبرسانی به مزارع میگولایروبی شد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در ادامه گفته های خود بیمه را یکی از مهمترین معضلات پرورش دهندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
به گفته وی، امور اراضی جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان قیمت بیمه هر متر مربع از اراضی گواتر را هزار و 400 ریال اعلام کرده است.
حاج سید جوادی بیان داشت:این در حالی است که اداره دارایی قیمت منطقه ای اراضی گواتر را 100 ریال تومان تعیین کرده است.
وی متذکر شد: با توجه به موارد مذکور، نرخ بیمه هر مزرعه 20 هکتاری در طول سال بالغ بر 28 میلیون تومان خواهد شد که پرداخت این مبلغ برای پرورش دهندگان بسیار سنگین خواهد بود.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات، اذعان داشت: با توجه به مشکلات خاص منطقه از مسئولان مربوطه تقاضا می شود درباره  تعدیل نرخ بیمه نهایت همکاری را با پرورش دهندگان داشته باشد.
به گفته این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار، سالهای گذشته روند بیمه کردن مزارع به این گونه بوده است که بیمه نامه مزارع به نام سرمایه گذاری که با پرورش دهندگان مشارکت می کرد، زده می شد.
وی در این باره ادامه داد: این امر باعث می شد تا ضمانت نامه قابل قبولی در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا نسبت به سرمایه گذاری در پرورش میگو با آسودگی خاطر بیشتری مشارکت کند.
حاج سید جوادی افزود: به این ترتیب در صورت بروز خسارت احتمالی، سرمایه گذار می توانست نسبت به پرداخت خسارت از بیمه به طور مستقیم اقدام کند و بر اساس قرارداد منعقد شده مبلغی را نیز به شرکای خود پرداخت کند.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار با اشاره به عدم صدور بیمه نامه به نام سرمایه گذارعنوان کرد: امسال صندوق بیمه در اقدامی عجیب صدور بیمه نامه مزارع پرورشی به نام سرمایه گذار را غیرقانونی اعلام کرده است.
وی افزود: به گفته صندوق بیمه از این پس بیمه نامه مزارع میگو تنها به نام مالک مزرعه صادر خواهد شد و صاحب محصول ارزش حقوقی برای صندوق بیمه ندارد.اعمال این امر، تاثیر بسیار منفی در میزان مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی با مالکان مزارع میگو خواهد داشت.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهاردر پایان خاطرنشان ساخت: به منظور رفع این مشکل جلساتی با رئیس سازمان شیلات ایران برگزار شده است که امید است  شاهد حل این عمل غیر منطقی صندوق بیمه با مداخله سازمان شیلات ایران حل شود.

برچسب ها: پرورش میگو بیمه
ارسال نظرات
آخرین اخبار