۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران:

ناوگان ملی از هر آزمونی سربلند بیرون می آید

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آن جهت دارای اهمیت بسیاری است که در مواقع بحرانی و سخت، اقتصاد کشور زمین‌گیر نشد و در یک کلام ناوگان ملی از هر آزمونی سربلند بیرون آمد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۷۵۹۱
ناوگان ملی از هر آزمونی سربلند بیرون می آید
دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران در گفت و گو با مانا گفت: فعالیت 50 ساله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، دردوران سخت تحریم‌ها و شرایط جنگ تحمیلی، بررسی هزینه - فایده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیار مدنظر نبود بلکه هدف حمل کالاهای صادراتی و وارداتی با ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.
مهندس علی شریفی افزود: به هر حال در زمان جنگ یا تحریم، شرایط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای نبود که بتواند با شرکت‌های مطرح و بزرگ دنیا رقابت کند زیرا همواره تحت تحریم قرار داشت اما با اجرای برجام و ایجاد تحول در فعالیت آن، امکان رقابت با شرکت‌های معتبر جهان فراهم شده است.
وی ادامه داد: فراموش نشود زمانی که ورود کشتی با پرچم ایران به بنادر کشورهای مختلف ممنوع شد کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از روش های متفاوت کالاها را حمل کرده  و زمینه ورود و خروج کالا به کشور مختل نشد.
وی تصریح کرد: اما سؤال مهم اینجاست آیا قراراست تنها در مواقع بحرانی از ناوگان ملی استفاده کرد یا اینکه هدف رقابت‌پذیری ناوگان در سطح جهانی است؟ به این سؤال باید پاسخ داده شود.
دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران اظهار داشت: برای مثال در خودروسازی انحصار ایجاد شد اما پس از گذشت 50 سال  نتیجه‌ای این انحصار چگونه بوده است؟ آیا محصولات شرکت‌های خودروسازی قابل رقابت با دنیا هستند؟ بنابراین همان ‌گونه که انحصار در بخش خودروسازی پاسخگوی نیاز کشورنبوده است، انحصاردر بخش دریا نیز وابگو نخواهد بود. اینکه ناوگان کشتیرانی را ملزم کنند که کشتی‌های مورد نیاز خود را تحت شرایط خاص در داخل بسازد یا خریداری کند باعث می‌شود مسیری که خودروسازی و یا سایر صنایع در کشور طی کردند مجدداٌ تکرار شود.
وی تاکید کرد: البته خودروها تنها درمحدوده داخلی کشورتردد می‌کند اما کشتی‌ها باید در آب‌های بین‌المللی محمولات را در سریع‌ترین زمان به صورت ایمن وهزینه اندک حمل کنند بنابراین با ایجاد انحصار و بستن درب‌های کشوربرای ورود کشتی به داخل نمی‌توان انتظار داشت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتواند با کشتیرانی‌های مطرح دنیا رقابت کند بنابراین نکته بسیار مهم این است که آیا کشتیرانی تنها برای زمان بحران مورد نیاز است  یا اینکه انتظارمی رود  به عنوان یک صنعت علاوه بر رقابت‌پذیر بودن، ارزش‌افزوده نیز ایجاد کند. فراموش نشود انحصار در هیچ صنعتی سبب رشد نخواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار