۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

رشد جهشی تولید میگو ظرف دو سال آینده

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران از رشد جهشی تولید میگوی پرورشی کشور حداکثر برای دو سال آینده خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۸۸۳
رشد جهشی تولید میگو ظرف دو سال آینده حسینعلی عبدالحی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به توسعه صنعت پرورش میگو در کشور گفت: در حال حاضرپرورش دهندگان و تولیدکنندگان میگوی پرورشی به بلوغ تولید رسیده اند.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: همچنین رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به صادرات میگوی پرورشی افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر پرورش دهندگان و فعالان در امر پرورش و صادرات میگوی پرورشی از سود قابل قبول و معقولی با سرمایه گذاری در این بخش از صنعت شیلات برخوردار هستند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، پرورش دهندگان موفق شده اند با استفاده از دانش و تکنولوژی در امر تولید و آگاهی نسبت به چگونگی کنترل بیماری هر ساله نسبت به تولید هر چه بیشتر میگوی پرورشی اقدام کنند.
وی اذعان داشت: همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی نیز نقش بسیار مهمی در کمک به پرورش دهندگان در راستای کنترل بیماری از طریق افزایش نظارت ها، داشته است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران تاکیدکرد: ظرف حداکثر دو سال آینده شاهد رشد جهشی در تولید میگوی پرورشی کشور خواهیم بود.
وی در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه پیش بینی می شد امسال تولید میگوی پروری حداقل به 30 هزار تن برسد، بیان داشت: اما بنا به دلایلی پیش بینی می شود تولید نهایی میگوی 96 به 27 هزار تن برسد.
عبدالحی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تولید سالانه میگوی پرورشی ایران تا پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن برسد که با برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای افزایش سطح زیرکشت در استان های تولید کننده میگو این رقم دست یافتنی است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیماری ویروسی را مهمترین مشکل پیش روی پرورش دهندگان اعلام کرد و گفت: با بالابردن سطح دانش پرورش دهندگان می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
به گفته وی، در اوایل تولید میگو حدود ۱۲ هزار تن در سطح زیرکشت چهار هزار و ۷۰۰ هکتاری تولید می شد اما با اقدامات موثری که از سوی شیلات کشور صورت گرفته، با افزایش بیش از دو برابری سطح زیر کشت، رقم تولید سالانه میگوی به بالای 25 هزار تن رسیده است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران یادآورد شد: در سال گذشته بیشترین تولید میگو به ترتیب در استان های هرمزگان، بوشهر، گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه استان بوشهر همواره بیشترین میزان تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص می دهد، یادآورشد: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در مزارع استان بوشهر، تعداد زیادی از میگوهای تولید این استان نابود شدند که به این ترتیب مجموع تولید کاهش یافت.
عبدالحی در ادامه گفته های خود به تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت شیلات ایران اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر همایشهای مختلفی با همراهی کشورهای فرانسه، نروژ، چین و تایلند برپا شده که هدف از برگزاری چنین همایش هایی ارتباط کشور‌ها با یکدیگر در زمینه توسعه تولید آبزی و همکاری کشور‌ها با یکدیگر بوده است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران بیان داشت: چندین پروژه با کشورهای مختلف منعقد شده است که مهمترین آن همکاری با کشور فرانسه در قشم برای راه اندازی یک مرکز تکثیر ماهیان دریایی بوده و دیگری مربوط به پرورش میگو در هرمزگان با همکاری یک شرکت دیگر از این کشور بوده است.
وی تاکید کرد: همچنین سرمایه گذاری یک شرکت دیگر فرانسوی در زمینه تولید قزل آلا انجام شده و شرکت‌های بزرگ تایلندی برای مذاکره با ایران در زمینه شیلات علاقه نشان داده اند و چندین سفر برای بازدید از روند تولید آبزی در کشور صورت گرفته و مذاکراتی در حال انجام است.
برچسب ها: شیلات پرورش میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار