۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

گاز؛ نخستین منبع انرژی جهان تا سال 2035

DNV GL نوشت: نفت و گاز جزء اصلی و تعیین کننده آینده انرژی دنیا خواهند بود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۶۱۳۳
گاز؛ نخستین منبع انرژی جهان تا سال 2035
به گزارش گروه بین الملل مانا و طبق گزارش منتشر شده DNV GL در خصوص گذار انرژی، با وجود اینکه انرژی تجدیدپذیر سهم خود در سبد انرژی دنیا را افزایش می دهد، نفت و گاز تا سال ۲۰۵۰ افزایش 44 درصدیِ انرژی در دنیا را از سهم 53 درصدی کنونیِ آن در جهان از آن خود خواهد کرد. بر همین اساس، پیش‌بینی ها خبر از حکمرانی گاز طبیعی تا سال ۲۰۳۴ بعنوان بزرگترین منبع تامین انرژی دنیا می دهد.
بر اساس این گزارش، چشم‌انداز گذار انرژی DNV GL ‪(ETO)‬، که ترکیب احتمالی انرژی دنیا تا سال ۲۰۵۰ را ارائه داده است، گفته است که تقاضای انرژی در سال ۲۰۳۰ و در سطح جهان به ثبات می‌رسد و سپس در دو دهه بعد به موجب تغییر در بهره‌ وری انرژی پیوسته کاهش می‌یابد. در این میان، سهم سوخت‌ فسیلی در ترکیب انرژی اولیه تا سال ۲۰۵۰ از ۸۱ درصد کنونی به ۵۲ درصد خواهد رسید.
این گزارش ادامه داد: تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ و به دنبال افزایش استفاده از خودروهای برقی به بالاترین میزان خود می‌رسد که بر همین اساس پیش‌بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۵ حدود ۵۰ درصد فروش خودروهای جدید در دنیا به خودروهای برقی تعلق گیرد.
از سویی دیگر، گاز طبیعی به بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی تا سال ۲۰۵۰ تبدیل می‌شود به گونه ای که به عنوان آخرین سوخت فسیلی مطرح خواهد شد که در سال ۲۰۳۵ به اوج تقاضای خود خواهد رسید.
گاز به عنوان یک منبع انرژی کلیدی کم کربن در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر به نقش سازنده خود ادامه خواهد داد. شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا به افزایش سهم خود از تولید گاز در منابع گازی تمایل نشان می دهند و DNV GL پیش‌بینی می‌کند که این روند از سال ۲۰۲۲ تسریع خواهد شد.
از آن‌جایی که تقاضا برای هیدروکربن‌ها در دو دهه آتی به بالاترین حد خود می رسد، سرمایه‌گذاری‌های جدید در ظرفیت تولید نفت و گاز و بهره‌برداری ایمن از عملیات کنونی افزایش خواهد یافت.
در همین راستا، رئیس DNV GL گفت: نوآورهای بسیاری در صنعت انرژی را شاهد هستیم که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری منتهی می شود. صنعت نفت و گاز باید برای کنترل هزینه‌ها به مسیر خود ادامه ‌دهد. این صنعت با بهره‌گیری از مزایای تکنولوژیکی رو به رشد، وجود زیرساخت‌های قوی و زنجیره تامین، پتانسیل ایفای نقش در تامین امنیت انرژی و پی‌ریزی آیندۀ آن را داراست
وی در پایان افزود: دیجیتالی شدن، استاندارسازی و عملیات های خودکار و بدون کنترل نقشی حیاتی در دستیابی به صرفه جویی هزینه ها در دراز مدت و توسعۀ صنعت نفت و گاز ایفا می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار