روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

تالاب شادگان از مرز بحران گذشت

دبیر انجمن دوستداران محیط‌ زیست و منابع طبیعی خوزستان گفت: هر ثانیه پنج مترمکعب آب وارد تالاب شادگان می شود که در مقابل وسعت این تالاب بسیار ناچیز است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۶۰۸۷
تالاب شادگان از مرز بحران گذشتهژیر کیانی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: تالاب های خوزستان بویژه تالاب شادگان به عنوان بزرگترین تالاب این استان، دارای وضعیت بحرانی است.
وی افزود: تالاب ها ارزشمند و دارای ارزش اکولوژیکی هستند و مکانی برای امرار معاش جوامع محلی است که با بحرانهای ایجاد شده می تواند پیامدهای منفی را برای مردم خوزستان داشته باشد.
دبیر انجمن دوستداران محیط‌ زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه تالابها نیازمند یک برنامه نجات بخش هستند، خاطر نشان کرد: وضعیت تالاب های خوزستان از مرز بحرانی گذشته است و نیازمند یک برنامه نجات بخشی است که این امر درباره تالاب شادگان نیز صادق است و طرح های تسکینی از جمله اختصاص مقداری آب، حق آبه زیست محیطی که از گذشته وارد می شد وهمچنین مقداری از حقابه که به عنوان حقابه محیط زیست به تالاب شادگان اختصاص می یابد، نمی تواند پاسخگو نیاز این تالاب باشد.
کیانی علاوه بر حق آبه محیط زیستی، ورود آلاینده ها به تالاب شادگان را معضل بزرگتری دانست و عنوان کرد:  ورود آلاینده هایی همچون زهابهای نیشکر، آلاینده های شیمیایی که ناشی از کودهای شیمیایی است و سمومی که در بالا دست استفاده می شود، مهمترین معضلات تالاب شادگان است.
وی در این باره ادامه داد: شرکت های نیشکر نسبت به تصفیه زهاب ها و شوراب های که در تالاب شادگان رها سازی می شوند ، تعهدی ندارد.
دبیر انجمن دوستداران محیط‌ زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به آبگیری تالاب شادگان گفت: هر ثانیه پنج مترمکعب آب وارد این تالاب می شود که در مقابل وسعت و حق آبه های که در گذشته داشته است بسیار ناچیز است .
کیانی با اشاره به اقداماتی که در این باره انجام شده است، تصریح کرد: اقدامات چشمگیری انجام نشده است به ویژه بعد از اینکه سد مخزنی ماهرون بر روی رودخانه جراحی احداث شده است. کمیت و کیفیت آب ورودی تالاب شادگان مناسب نیست که این امر از نظر اکولوژی تهدید بسیار مهمی برای اکوسیستم استان خوزستان است. 
وی ادامه داد: پژوهش های متعددی ازجمله پژوهش های دانشگاهی انجام شده است که مشخص شد در این تالاب آلاینده های با پایداری بالا که بسیار برای محیط زیست انسانی خطرناک هستند وجود دارد؛ بنابراین فعالان محیط زیست معتقد هستند راه حل پایداراکوسیستم تالاب های استان خوزستان رهاسازی حق آبه های محیط زیستی و برنامه پایش کیفی درباره پساب های که وارد این تالاب می شوند و همچنین الزام شرکتهای توسعه نیشکر به تصفیه ذهاب وپساب ها که راهی جز وارد شدن به تالاب شادگان ندارند، است.
دبیر انجمن دوستداران محیط‌ زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه رودخانه جراحی زمانی منبع تامین کننده تالاب شادگان بوده است تصریح کرد: در حال حاضر رودخانه جراحی خشک شده و یک ماه در سال آب دارد که این امر به خشکسالی اخیر و سدی (مارون) که  بر روی این رودخانه احداث شده است باز می گردد. 
کیانی در این باره ادامه داد: زمانی که سدی احداث می شود سیلاب وحق آبه که به شکل طبیعی نصیب تالاب می شد نیزاز بین می رود ونمی تواند حق آبی تامین کند. بنابراین دلیل این خشکی را می توان با توجه به احداث سدها و دست اندازی هایی که در حریم این رودخانه شده است مورد بررسی قرارداد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار