۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
پس ازجلسه رای اعتماد وزیران انجام می شود:

ورود کمیسیون عمران به واگذاری پروژه های سازمان بنادر

رئیس کمیسون عمران مجلس گفت : واگذاری پروژه هایی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است بر اساس ضوابط مشخصی نبوده و بیشتر رانتی بوده است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۵۴۳۱
ورود کمیسیون عمران به واگذاری پروژه های سازمان بنادر
محمدرضا رضایی کوچی درگفت وگوبا خبرنگار مانا با اشاره به ارایه طرح تحقیق و تحفص از شرکتهای زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی به کمیسیون عمران گفت: واگذاری پروژه های که از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی انجام شده است بر اساس ضوابط مشخصی نبوده و بیشتر رانتی بوده است که به دفعات به این موضوع اشاره شده است و نهایتا این امرمنجر به ارائه طرح تحقیق و تحفص به مجلس و کمیسیون عمران شده است.
وی افزود: بنابراین تصمیم بر آن شده است که نحوه واگذاری پروژه ها به پیمانکاران خصوصی و نیمه خصوصی نظارت شود که این امر به نهادهای نظارتی مجلس بر می گردد تا براین واگذاری ها نظارت داشته و با شفافیت صورت گیرد و شبهه ایجاد نشود. 
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به صندوق بازنشستگی اظهار داشت، مشکل کشور ما این است واگذاری پروژه ها بصورت شفاف، بسیاری کمرنگ است و برخی از پروژه های که واگذار شده به شرکتهای نیمه دولتی بوده و برخی دیگر با تاسیس شرکتهای صندوقهای بازنشستگی به این صندوق واگذار شده که این امر به معنای این است که عملا پروژه به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شده است، بنابراین زمانی که سازمانی خود ذینفع است، نمی تواند ناظر برعملکرد و اجرای پروژه ها نیز باشد و در این امر ایراداتی وجود دارد.
نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل 44 واهمیت خصوصی سازی در توسعه اقتصاد کشور گفت: متاسفانه بخش خصوصی در کشور جدی گرفته نشده و اختیار به آنها محول نمی شود، موانع زیادی برای آنها ایجاد کرده اند که تمامی این مشکلات سبب شده است که در حال حاضربا توجه به انتظاری که از بخش خصوصی می رود، این بخش نتواند نقش خود را درتوسعه اقتصاد کشور بخوبی ایفا کند.
رضایی در این باره ادامه داد: علت اصلی این امر، سازمان های دولتی است که اجاره نمی دهند بخش خصوصی حضور فعال در کشور داشته باشد
 وی با اشاره به اینکه این طرح آیا در کمیسیون عمران تایید می شود یا نه تصریح کرد: کمیسیون عمران تا امروز به این مباحث ورود کامل نداشته است و بنده هم تمام محورها را بررسی نکرده ام اما در جلسات کمیسیون عمران از سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده طرح تحقیق و تفحص برای بررسی این طرح دعوت خواهد شد و در حال حاضر نمی توان نتیجه این جلسات را پیش بینی کرد اما بعد از جلسه رای اعتماد وزیران، کمیسیون عمران به این موضوع ورود و با جدیت این بحث را پیگیری خواهد کرد و پروژه ها به پیمانکاران و شرکت های خصوصی واگذارنمی شود و سازمانهای دولتی با ایجاد زیرمجموعه های پروژه ها را به شرکت های وابسته به خود واگذار می کنند.
وی با اشاره به اینکه این طرح آیا در کمیسیون عمران تایید می شود یا نه؟ تصریح کرد: کمیسیون عمران تا امروز به این مباحث ورود کامل نداشته است و بنده تمام محورها را بررسی نکرده ام اما در جلسات کمیسیون عمران از سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده طرح تحقیق و تفحص برای بررسی این طرح دعوت خواهد شد و در حال حاضر نمی توان نتیجه این جلسات را پیش بینی کرد اما بعد از جلسه رای اعتماد وزیران کمیسیون عمران به این موضوع ورود و با جدیت این بحث را پیگیری خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار