روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

اعتصاب گسترده کارگران بندری در اسپانیا آغازشد

اعتصاب اتحادیه های کارگران بندری اسپانیا از روز گذشته آغاز و عملیات بنادر این کشور را مختل کرد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۴۳۲۷
اعتصاب گسترده کارگران بندری در اسپانیا آغازشدبه گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از نمایندۀ یکی از اتحادیه های کارگران بندری اسپانیا، کارگران بندری با حضور 100 درصدی خود در اعتصابی که از روز گذشته در بنادر این کشور آغاز شده است در اعتراض به اجرایی شدن اصلاحات بندری خواستار حمایت کارگران از سوی شرکت ها و حفظ شرایط کاری پیشین شدند.
بر اساس این گزارش، کارگران تاکنون از سوی انجمن های محلی بارگیری و باراندازی مانند SAGEP استخدام شده بودند. اما، بر اساس قانون جدید بنادر ملزم به استخدام کارگران غیر عضو اتحادیه هستند که به دنبال این امر کارگران بسیاری از اتحادیه ها در سطح گسترده باید تعدیل شوند.
بر همین اساس، نمایندگان اتحادیه های کارگران بندری اسپانیا گفتند: مقصر اصلی این جریان دولت است که به شرکت ها جایگاهی ویژه داده است. در حال حاضر، تمامی کارگران با شرکت های طرف خود قراردادی نامحدود دارند. با این حال، با روی کارآمدن دولت جدید امکان اختیار شرکت ها برای نگه داشتن یا اخراج کارگران فراهم آمده است و این شرکت ها هستند که تصمیم می گیرند کدام کارگر را نگه دارند و کدامیک را از کار بیکار کنند.
این گزارش ضمن اشاره به مذاکرات بین اتحادیه کارگران و انجمن استخدام بندری ادامه داد: انجمن استخدام بندری هیچ ضمانتی در قبال حفظ 100 درصدیِ مشاغل موجود برای کارگران بندری ندارد و همین امر انگیزۀ اعتصاب را بین اعضای اتحادیه ها در هفتۀ جاری برانگیخت.
به دنبال اعتصاب و ادامه داشتن آن، بنادر کشور اسپانیا شاهد افت شدید در ترافیک خود خواهند بود و شرکت های کشتیرانی بار خود را به نقاط دیگری منتقل می کنند. آمار منشتر شدۀ بندری نشان می دهد بندر Algeciras که شلوغ ترین بندر کشور اسپانیا به شمار می آید تاکنون و از زمان اولین اعتصاب کارگران بندری شاهد افت 5.98 درصدیِ ترافیک خود بوده است.
هفتۀ گذشته، خط مرسک دانمارک اعلام کرد آخرین فروند شناوری که به ناوگان خود اضافه کرده است با نام تجاری Madrid Maersk و ظرفیت 20 هزار و 568 TEU تغییر مسیر داد و بار خود را در بندر Tangier و برای انتقال به بندر Algeciras خالی کرد.
شورای بین المللی کارگران بندری (IDC) در واکنشی به این موضوع از تمامی اعضای شورا خواست تا نسبت به شناورهایی که از اسپانیا بازگردانده می شوند آگاه باشند و عملیات تخلیه بار این شناورها را انجام دهند.
شایان ذکر است اعتصاب های بعدی در تاریخ های 7، 9 ماه ژوئن به مدت 12 ساعت ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار