۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

آغاز عملیات لوله گذاری سکوی فاز ١٤ پارس جنوبی

عملیات لوله گذاری خط لوله 32 اینچ سکوی 14 A طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به طول 103 کیلومتر در خلیج فارس آغاز شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۲۸۱۲
آغاز عملیات لوله گذاری سکوی فاز ١٤ پارس جنوبی
به گزارش مانا  سرپرست فاز 14 پارس جنوبی با اعلام اینکه اجرای عملیات لوله گذاری گام نخست تکمیل حوزه فراساحل این فاز است گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده، اجرای عملیات خط لوله 18 اینچ میانی سکوی اقماری 14C و سکوی اصلی 14A به طول 5 کیلومتر در دستور کار پیمانکار قرار گرفته است.
حمیدرضا مسعودی افزود:  با تکمیل و نصب دوعرشه A وC این طرح در حال توسعه و اجرای خطوط لوله دو سکوی ذکر شده، با توجه به تعهداتی که به وزارت نفت داده ایم، تولید از بخش فراساحل این فاز تا زمستان سال 96 آغاز می شود.
وی به عملیات حفاری در فاز 14 اشاره کرد و گفت: حفاری موقعیت سکوی 14c به طور کامل به پایان رسیده و هم اکنون منتظر دریافت لوله های CRA از شرکت ملی نفت ایران به منظور شروع عملیات تکمیلی چاه های این سکو هستیم.
مسعودی با اشاره به تکمیل حفاری چاه های سکوی 14A تا سه ماه آینده افزود: با تکمیل مراحل ساخت عرشه 14c در یارد صدرا و عرشه 14A در یارد صنعتی شرکت ایزوایکو به تفکیک با ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز و پس از پایان عملیات حفاری چاه ها و لوله گذاری این دو سکو شرایط برای برداشت گاز معادل یک فاز استاندارد از مخزن پارس جنوبی درنیمه دوم سال آینده فراهم خواهد شد.
سرپرست فاز 14 درباره توسعه پالایشگاه این فاز گفت: از آبان ماه امسال، با توجه به پیگیری کارفرما و پیمانکار توسعه فاز 14 در دستور کارقرار گرفته و هم اکنون با انتخاب پیمانکاران اجرایی نواحی مختلف، 3500 نفر نیروی کار فعال در پالایشگاه این فاز حضور دارند.
مسعوی با بیان اینکه سه جبهه کاری در اولویت توسعه پالایشگاه این فاز قرار گرفته گفت: باتوجه به دریافت تجهیزات مورد نیاز، در شرایط کنونی ساخت سرویس های جانبی پالایشگاه(یوتیلیتی) ، فعالیت های لوله گذاری زیرزمینی و تکمیل سازه های فلزی در اولویت نخست توسعه بخش خشکی این طرح قرار گرفته است.
فاز ١٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦ میلیون و ٥٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست، همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.
اجرای این پروژه توسط کنسرسیومی از شرکت های ایرانی متشکل از ایدرو، شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران ، مپنا ، پایندان ، شرکت ملی حفاری ایران، ایزوایکو و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در حال انجام است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار