روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

انتقال آب از کارون به فلات ایران توجیه زیست محیطی ندارد

استاندار خوزستان گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران توجیه زیست محیطی ندارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۸۰۹
انتقال آب از کارون به فلات ایران توجیه زیست محیطی ندارد
به گزارش خبرنگار مانا دکترغلامرضا شریعتی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بارها مخالفت خود را با انتقال آب کارون به فلات مرکزی اعلام کرده است بنابراین دلیلی ندارد این طرح اجرا شود.
وی درعین حال گفت: مخالفتی با انتقال آب رودخانه کارون برای مصارف شرب شهرهای مرکزی ایران به میزان 580میلیون متر مکعب در سال ندارد.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه استان خوزستان هم اکنون با کمبود آب روبرو است و حق آبه تالاب های استان به علت کمبود آب تامین نشده است افزود: یکی از دلایل ریزگردها خشک شدن بخش مهمی از اراضی تالاب ها بوده است.
استاندار در پایان تصریح کرد: در راستای دفاع از منافغ استان با تمام توان و ظرفیت خود از انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران برای مصارف کشاورزی و صنعتی جلوگیری می کنیم.
شریعتی با اشاره به اینکه روند رو به افزایش آلودگی رودخانه کارون متوقف شده است، اظهار داشت: تا پایان برنامه ششم، همه شرکت ها، کارخانه ها، بیمارستانها و دستگاههای دیگر موظف شده اند قبل از ورود پساب های خود به رودخانه کارون آنرا تصفیه کنند.
رودخانه کارون که به منزله قلب تپنده استان خوزستان محسوب می شود پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان و مشروب کردن هزاران هکتار از اراضی کشاورزی و تامین آب شرب شهرهای همجوار این رودخانه، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود.
کارون تا دهه 40 تا اهواز قابلیت کشتیرانی داشت ولی به دلایل مختلف از جمله کاهش عمق آب ، رسوب گذاری و احداث سدهای بزرگ در مسیر حرکت رودخانه ، امکان کشتیرانی در آن از بین رفت. 
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار