۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

همکاری موسسه تحقیقات شیلات با ارگان های دریایی

مدیر بخش اکولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از همکاری این موسسه با ارگان های دریایی در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۲۰۸۸
همکاری موسسه تحقیقات شیلات با ارگان های دریایی
دکتر نیما پورنگ در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار به دلیل حجم عظیم خاکریزی تعداد زیادی از مرجانهای منحصر بفرد منطقه تحت تاثیر رسوبات سفید شده و از بین رفتند.                                                                                              
مدیر بخش اکولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور افزود: از آنجا که پروژه انتقال مابقی مرجان ها ضروری به نظر می رسید، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اتکا به توان تخصصی خود و با بهره گیری از مشاوران بین المللی اقدام به جابجایی 28 هزار کلونی مرجانی با سطح مفید چهار هکتار به منطقه ای ایمن کرد.
وی در خصوص طراحی و استقرار زیستگاه های مصنوعی دریایی، گفت: اصولا منظور از زیستگاه مصنوعی دریایی، استقرار اشیاء مناسب در دریا به منظور بهبود و توسعه تولیدات زیستی و همچنین احیا و ارتقای شرایط زیست محیطی و زیستگاهی آبزیان است.                                                            
وی بیان داشت: به عبارتی دیگر با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به تامین پروتئین و به منظور جبران آسیب های وارده به ذخایر آبزیان دریایی، استفاده و ترویج فنون مختلفی که بتوانند با هدف بهره برداری پایدار سبب حفاظت و ارتقای محیط زیست و افزایش تولید شوند، بسیار حائز اهمیت است.                            
مدیر بخش اکولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه زیستگاه های مصنوعی دریایی نقش پناهگاه برای آبزیان دریایی را بازی می کنند، تصریح کرد: در این راستا موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تاکنون بیش از 20 پروژه تحقیقاتی را در زمینه های مختلف طراحی و مهندسی زیستگاه، بهره گیری از بهترین مواد لازم جهت ساخت آن، نحوه استقرار و تدوین دستورالعمل مکان یابی و استقرار و ... اجرا کرده است.                                                                  
دکتر پورنگ بیان داشت: به منظور استقرار زیستگاه های مصنوعی دریایی، همکاری با ارگان های ملی فعال در زمینه محیط زیست دریایی صورت گرفته است.
وی همچنین از عضویت و حضور فعال موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در کمیته ها و کارگروه های تخصصی زیست محیطی خبر داد.
به گفته وی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در جلسات ادواری مرتبط با محیط زیست که با محوریت سازمان ها و ارگان های ملی ذی ربط برگزار می شود حضوری فعال و موثر دارد.                                                                                                           
مدیر بخش اکولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از شرکت در کمیته حفظ محیط زیست و نیز کار گروه کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها مستقر در سازمان بنادر و دریانوری خبر داد.                                                     
دکتر پورنگ اظهار داشت: همچنین این موسسه تحقیقاتی در جلسات کمیته ملی کشند سرخ، کارگروه هدف کلان 14 توسعه پایدار، کارگروه نجات خلیج گرگان و کارگروه تغییرات اقلیمی مستقر در سازمان حفاظت محیط زیست شرکت می کند.
وی همچنین از حضور فعال موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در جلسات کمیته تغییرات اقلیمی و کمیته محیط زیست و امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.
مدیر بخش اکولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، انعقاد تفاهم نامه همکاری، مشارکت در همایش ها، انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه محیط زیست، همکاری در برگزاری همایش ها و کنفرانس های متعدد ملی و بین المللی مرتبط با مباحث زیست محیطی و انجام گشت های دریایی مشترک با ارگان های ملی مختلف به منظور پایش اکوسیستم های دریایی را از دیگر اقدامات موثر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار