هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ؛

تحریم‏های حوزه حمل‌ونقل دریایی برطرف شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردیی گفت: در حال حاضر در بخش حمل‌ونقل دریایی و بنادر هیچ محدودیت ویژه‎ای وجود ندارد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۱۶۸۰
تحریم‏های حوزه حمل‌ونقل دریایی برطرف شد
به گزارش مانا محمد سعیدنژاد، درباره دستاوردهای رفع تحریم‎ها در این حوزه با بیان این مطلب گفت: بخش حمل‌ونقل ازجمله حمل‌ونقل دریایی جزو اولین اهداف طرف‎های غربی برای زمین‌گیر کردن اقتصاد کشوربود که بخش حمل‌ونقل دریایی را برای قطع مبادلات کالایی و افزایش هزینه‎ها مد نظر داشتند چراکه بیشترین میزان حمل‌ونقل کالایی در اقتصاد ایران از طریق دریا انجام می‎شود.
وی با بیان اینکه خطوط کشتیرانی در این حوزه مورد سنگین‎ترین تحریم‎ها قرار گرفت، افزود: غربی‎ها در حوزه‎های خطوط، بیمه‎ای و اپراتوری این بخش مهم اقتصاد کشوررا تحت تحریم قرار داده بودند، خوشبختانه با مطالعات دقیق کارشناسی که انجام گرفت در مذاکرات این مسائل به‌ صورت ویژه موردتوجه قرار گرفت و بلافاصله بعد از امضای برجام تمام تحریم‎های مربوطه در همه بخش‌ها برداشته شد و  در حال حاضر در این زمینه‎ها هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.
ورود ۱۷ خط بزرگ کشتیرانی به بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر همه محدودیت‎ها در این حوزه برداشته‌شده است، گفت: بعد از لغو تحریم‎ها ۱۷ خط کشتیرانی به بنادر کشوربازگشتند و امکان رفت‌وآمد کشتی‎های ایرانی به تمام بنادر مهم ازجمله بنادراروپایی فراهم‌شده است و با زمان‌بندی رفت‌وآمدهای هفتگی و ماهانه به این بنادر انجام می شود.
سعیدنژاد با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین مسائل و مشکلاتی که برای کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی ایران ایجادشده بود، مشکلات بیمه‎ای بود، گفت: مؤسسات رده‎بندی جهانی فعالیت خود را با همکاری شرکت‎های ایرانی آغاز کرده‎اند و مشکل بیمه کشتی‎های کشور به‌طور کامل رفع شده و به‌راحتی می‎توان از این امکان استفاده کرد. تحریم‎های مربوط به اپراتوری نیزرفع شده است.
خرید تجهیزات بنادر
سعیدنژاد با بیان اینکه یکی از مهم‎ترین دستاوردهای رفع تحریم‎ها در حوزه حمل‌ونقل دسترسی به خرید تجهیزات موردنیاز است، گفت: بعد از لغو تحریم‎ها به بازار رقابتی در این زمینه دسترسی پیدا کردیم و دیگر مجبور نیستیم از چند کشور یا شرکت خاص خرید کنیم. در همین زمینه یک محموله مهم تجهیزات صنعتی موردنیاز برای بنادر خریداری‌شده و در روزهای آینده وارد بندر چابهار می‎شود.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام‌گرفته تصریح کرد: با رفع تحریم‎ها چشم‎انداز توسعه بنادر و صنعت حمل‌ونقل دریایی به‌طور خاص و صنعت حمل‌ونقل به‌طورعام بسیار روشن‌شده است و امید است با افزایش سرمایه‎گذاری در این بخش مهم و زیربنایی، ظرفیت‏ها برای توسعه اقتصاد کشورافزایش یابد.
فراهم شدن امکان جذب سرمایه‏ گذاری
سعید‎نژاد یکی دیگر از مهم‎ترین دستاوردهای لغو تحریم‎ها در حوزه حمل‌ونقل دریایی و بنادر را فراهم شدن امکان جذب سرمایه‎گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: بعد از لغو تحریم‎ها به‌ شدت شاهد استقبال سرمایه‎گذاران خارجی هستیم. برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی اعلام نیاز شده است که در حال حاضر ۹ شرکت بزرگ اروپایی برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده‎اند و می توان بر اساس نیازها یکی از این شرکت‎ها را انتخاب کرد که  مطالعات این مهم در دست اجرا است.
وی به عملیاتی شدن سرمایه‏ گذاری انجام‌شده از سوی هند در بندر چابهار به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: در حوزه ساخت، بهره‎برداری و انتقال نیز یک سرمایه‎گذاری ۸۵ میلیون دلاری در این بندر از سوی هندی‎ها به‌زودی اجرایی می‎شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وقتی گفته می شود ۱۷ خط کشتیرانی مهم در دنیا به بنادر کشوربه‌ صورت مستقیم واردشده‌اند به این معنی است که دیگر کالا با واسطه از بنادر کشورهای همسایه وارد نمی‎شود و این امر باعث کاهش هزینه‎ها می‎شود، افزود: لغو تحریم‎ها یک چشم‎انداز بسیار مثبت پیش روی توسعه صنعت حمل‌ونقل به‌طورکلی و صنعت دریایی و بنادر به‌طور خاص قرار داده است و خوشبختانه همه موانع هم در این بخش رفع شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار