۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
مخالفت محیط زیست با وزارت نفت؛

بندر ماهشهر ظرفیت احداث پتروشیمی های جدید را ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، بندر ماهشهر ظرفیت احداث پتروشیمی های جدید را به علت افزایش میزان آلودگی های زیست محیطی دریایی ندارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۹۸۹۹
بندر ماهشهر ظرفیت احداث پتروشیمی های جدید را ندارد
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اظهارات وزیر نفت مبنی بر ساخت فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر اظهار داشت: زمزمه توسعه منطقه ویژه پتروشیمی به گوش می رسد و قرار است مسیر 10کیلومتری ساحل شامل خوریات و جنگل حرا به وسعت دو هزار هکتار از دریا استحصال شود و پتروشیمی های جدید در این منطقه ساحلی احداث شود.
لاهیجان زاده با مخالفت شدید با چنین طرحی که به گفته وی آلودگی های شدید را بدنبال خواهد داشت افزود: مطالعات جامع ما در این خصوص نشان می دهد که احداث پتروشیمی جدید توجیه زیست محیطی ندارد و آثار زیانباری بدنبال خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز نگرانی از احداث پتروشیمی جدید در ماهشهر گفت: همه خوریات منطقه به مواد و عناصر شیمیایی بخصوص جیوه آلوده هستند که عامل عمده آن پتروشیمی بندر امام بود که خوشبختانه به تازگی واحد کلرآلکالی این شرکت از مدار خارج شد تا این روند متوقف شود.
لاهیجان زاده در ادامه گفت:از لحاظ ترکیبات آلی نیز محیط آلوده شده و آبزیان و ماهیانی که نمونه برداری و برای آزمایش ارسال شده است آلوده هستند.
وی گفت: آزمایشات و مطالعات نشان می دهد که در حال حاضر در خوریات ماهشهر بالاترین میزان جیوه نسبت به کلیه مناطق جهان وجود دارد که بسیار نگران کننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه افزود: ساخت پتروشیمی جدید به معنای آلودگی های فجیع تر و آزاردهنده برای گروه های انسانی و محیط زیست دریایی است که برای ما قابل پذیرش نیست.
لاهیجان زاده تصریح کرد: هرگونه ساخت سازه عمرانی و تولیدی مستلزم انجام مطالعات زیست محیطی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است.
پیش تر نیز رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نسبت به تشدید آلودگی های زیست محیطی در آبهای ساحلی ماهشهر ناشی از فعالیت واحدهای پتروشیمی این منطقه هشدار داده بود.
در ماهشهر و بندر امام 21واحد پتروشیمی با تولید سالانه 17میلیون تن فعال هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار