روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹

کاهش 35 درصدی صید میگوی دریایی در هرمزگان

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران از کاهش 35 درصدی صید میگوی دریایی در آبهای هرمزگان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۴۸۲
کاهش 35 درصدی صید میگوی دریایی در هرمزگان مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان از تاریخ دهم مهر ماه آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از استان هرمزگان، طی مدت هفت روز صیادی، 256 تن میگو در آبهای این استان صید شده است.                                      
وی اذعان داشت: از این میزان صید، 231 تن میگوی درشت( موزی) و 25 تن نیز میگوی سرتیز در آبهای هرمزگان صید شده است.
به گفته وی، میزان صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش 35 درصدی را نشان می دهد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، بیان داشت: این آمار در مقایسه با صید میگوی دریایی هرمزگان طی 10 سال گذشته با رشد دو درصدی همراه بوده است.                                        
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: آبهای استان هرمزگان زیستگاه های گونه های میگوی سرتیز و موزی است که میگوی موزی به دلیل درشت بودن سایز از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.
آخوندی با اشاره به اینکه میگوهای صید شده در بازار داخلی استان هرمزگان و یا استان های همجوار به فروش می رسد و بخش اندکی از آن نیز به کشورهای هدف صادر می شود، یادآور شد: در حال حاضرقیمت خرید و فروش هر کیلو میگوی موزی به طور متوسط 17 هزار تومان در استان هرمزگان اعلام شده است اما قیمت فروش میگوی سرتیز ارزان تر است.                               
آخوندی با اشاره به اینکه قایق ها مجوز صید میگوی دریایی در آبهای هرمزگان را ندارند، گفت: در حال حاضر 155 فروند لنج صیادی به صید میگوی دریایی در هرمزگان مشغول هستند.
وی با بیان اینکه مدت سه سال است صید میگوی دریای در هرمزگان توسط کشتی ها نیز ممنوع شده و این کشتی ها در حال حاضر به صید ماهیان یال اسبی در آبهای هرمزگان اشتغال دارند، تصریح کرد: صید میگوی دریایی در آبهای هرمزگان در سه منطقه متمرکز است که این صیدگاه ها از سوی مرکز تحقیقات شیلات استان و پژوهشکده میگوی کشور برای صید میگو در هرمزگان تعیین شده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران در ادامه بیان داشت: صید گاه اول از منطقه سیلیک تا کلاهی، منطقه دوم از کلاهی تا هرمز و منطقه سوم از هرمز تا کشتی سوخته و تولا تعیین شده است.
آخوندی تاکید کرد: در میان صیدگاه های تعیین شده، آبهای جزیره قشم مکان مناسبی برای صید میگوهای دریایی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته هزار و 400 تن میگو در آبهای هرمزگان صید شده بود، اذعان داشت: پیش بینی می شود امسال بین هزار و 100 تا هزار و 200 تن میگوی دریایی در نهایت صید شود.
وی دلیل این کاهش صید را انجام صید غیرمجاز و صید قبل از فصل اعلام کرد و گفت: این امر با فشار روی ذخایر میگو باعث کاهش صید شده است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان با اشاره به اینکه فصل صید میگوی دریایی در هرمزگان معمولاً 45 روزه است، بیان داشت: پیش بینی می شود صید میگو در این استان تا اوسط آبان ماه ادامه داشته باشد.
به گفته آخوندی، زمان دقیق اتمام کاهش صید از سوی موسسه تحقیقات شیلاتی بر اساس گشت های انجام شده و نتایج شاخص های آماری در راستای حفظ ذخایر میگو اعلام خواهد شد که ممکن است حتی کمتر یا بیشتر از 45 روز نیز باشد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، همچنین تصریح کرد: مرحله دوم صید میگوی دریایی در استان خوزستان نیز از اواسط پاییز آغاز خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار