۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

کاهش چشمگیر آب ورودیِ ولگا به دریای خزر

در سالهای اخیر به دلیل گرم شدن هوا و امکان کشاورزی در اطراف رودخانه ولگا، بخش زیادی از آب این رودخانه به مصارف کشاورزی می رود در نتیجه مقدار کمتری آب وارد دریای خزر می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۹۸۸
کاهش چشمگیر آب ورودیِ ولگا به دریای خزر مدیر دفتر سواحل وتالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: خلیج گرگان بزرگترین ساحل جنوبی خزر در ایران است که متاسفانه به دلیل برخی پدیده های اقلیمی نظیر خشکسالی، کاهش بارندگی و پسروی دریای خزر در حال نابودی است.
شهرام فداکار با اشاره به اینکه پسروی آب دریای خزر از سال 75 آغاز شده است، بیان کرد: سالانه شاهد کاهش 18 الی 22 سانتی  از تراز آب دریای خزر هستیم.                                                                                                                           
وی با اشاره به احتمال طبیعی بودن کاهش تراز آب دریای خزر و پسروی آب خلیج گرگان، بیان کرد: دریای خزر دوره‌های سی ساله تغییر تراز آب دارد یعنی ٣٠‌سال بالا می‌آید و ٣٠‌سال پایین می‌رود که این دوره‌های نوسانات تغییرات اقلیمی و جوی در همه مسائل جوی ازجمله بارندگی و تراز دریاها وجود دارد.
به گفته وی، در خلیج گرگان شاهد کاهش یک متری سطح آب در برخی نقاط این خلیج هستیم که به دلیل شیب ملایم موجود در ساحل خلیج این امر با سرعت بیشتری رخ داده است.                                                                          
وی در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد آب دریای خزر از طریق رودخانه ولگا در روسیه تامین می شود، اظهار داشت: سال گذشته 65 کیلومترمکعب آب این رودخانه وارد دریای خزر شده است.                                                                          
وی گفت: در سالهای اخیر به دلیل گرم شدن هوا و امکان کشاورزی در اطراف رودخانه ولگا، بخش زیادی از آب این رودخانه به مصارف کشاورزی می رود در نتیجه مقدار کمتری آب وارد دریای خزر می شود.                                       
مدیر دفتر سواحل وتالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: همچنین گرمای هوا سبب شده تا شاهد افزایش بیشتر تبخیر سطح آب دریای خزر باشیم.                                                             
به گفته فداکار ساخت سدهای متعدد در مسیر رودخانه های ورودی به دریای خزر در کشور ما نیز از دیگر عوامل کاهش آب دریای خزر از طریق سفید رود و سایر رودخانه های شمال کشور محسوب می شود.                                          
وی اذعان داشت: همچنین استفاده از آب رودخانه ها برای مصارف کشاورزی در کاهش آب ورودی به دریا بسیار تاثیر گذار است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ورودی 15 رودخانه‌ به خلیج گرگان از‌ سال 1387 تا ‌سال 1390، از 10 متر مکعب در ثانیه به حدود دو متر مکعب در ثانیه رسیده است، گفت: این امر تاثیر بسزایی در کاهش آب ورودی به خلیج گرگان ایفا کرده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نابودی خلیج گرگان در حالی اتفاق می افتد که تالاب بین المللی میانکاله و ذخیرگاه زیست کره میانکاله در این منطقه واقع شده است.
فداکار اذعان داشت: خلیج گرگان دارای سه عنوان بین المللی زیست محیطی است و تداوم روند خشک شدن این خلیج وضعیت ناامید کننده ای را برای آن به تصویر می کشد.
مدیر دفتر سواحل وتالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: خشک شدن خلیج گرگان تا کنون تبعات منفی بسیار زیادی در منطقه به همراه داشته است.
به گفته وی، واگذاری اراضی ساحلی جهت احداث مزارع پرورش ماهی و پرورش میگو و نیز واگذاری عرصه های ساحلی جهت فعالیت های انسانی، ورود فاضلاب، پساب ها و انواع آلاینده ها به خلیج گرگان باعث شده تا روز به روز شاهد وضعیت بدتری در این خلیج باشیم.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

همزه Iran (Islamic Republic of) ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
1
0
سلام با تشکر از مطالبی که گذاشتین ولی نظر بنده اینه که دارن دستی دستی خلیج گرگان و خیلی جاهای دیگه رو نابود می کنن نمونش تالاب گمیشانه که دارن توش کشاورزی می کنن. سازمان محیط زیست هم به جای اینکه بیاد راهی برای این بی آبی پیدا کنه دنبال دو تا شکارچین که به قول خودشون جلوی انقراض پرندگان رو بگیرن به جای این بیان دور تا دور این تالاب رو کانال کشی کنن و آب های باران رو به داخلش بریزن در این صورت شاهد شکوفایی دوباره این تالاب خواهیم بود. نمونش امسال شاهد بودیم ولی حیف که توجه مسئولین در کنترل این همه آب بی فایده بود و دوباره داره خشک میشه به امید روزی که دوباره این تالاب ها و خیلی جاهای دیگه پر از آب و حیات جانوری بشه ۰ باتشکر
آخرین اخبار