۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

اثرات منفی پسروی خلیج گرگان بر ذخایر ماهیان خاویاری

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از مهمترین مکان های تخم ریزی ماهیان خاویاری محسوب می شود، گفت: با تدوام پسروی آب این خلیج بدون شک شاهد به وجود آمدن وضعیت بدتری در ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر خواهیم بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۹۱۲
اثرات منفی پسروی خلیج گرگان بر ذخایر ماهیان خاویاری
اسماعیل مهاجر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به افزایش پسروی آب خلیج گرگان در ماه های اخیر، کمیته ای در نهاد ریاست جمهوری به منظور انجام اقدامات ضروری برای مقابله با ادامه این روند تشکیل شده است.                       
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان ادامه داد: اقدامات این کمیته به طور مستقیم از سوی معاون اجرایی نهاد ریاست جمهوری پیگیری می شود.
این مقام مسئول در استان گلستان بیان داشت: تشکیل کمیته بررسی وضعیت خلیج گرگان از سوی استانداری گلستان به نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد شد و محیط زیست استان نیز پیگیری های لازم را در این خصوص انجام داد.                                                           
وی خاطرنشان ساخت: کمیته نجات خلیج گرگان شامل نمایندگان سازمان های مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت جهاد و کشاورزی، اداره محیط زیست مازندران و اداره محیط زیست استان گلستان است.                       
وی با اشاره به وضعیت بحرانی خلیج گرگان اذعان داشت: در حال حاضر کانال خزینی واقع در غرب جزیره آشوراده که یکی از کانال‌های ورودی آب خزر به خلیج گرگان محسوب می شود به طور کامل خشک شده به طوری که شاهد تردد خودروها در این مسیر هستیم.
مهاجر در ادامه گفته های خود با بیان اینکه تنها راه اتصال کنونی خلیج گرگان به دریای خزر، کانال چپ اوغلی است، بیان کرد: میزان آبی که از طریق این کانال وارد خلیج گرگان می شود برای احیا این خلیج به هیچ وجه کافی نیست.                                         
وی عنوان کرد: مساحت خلیج گرگان 40 هزار کیلومتر مربع است که عمیق ترین قسمت های آن سه متر برآورد شده است اما در حال حاضر به دلیل پسروی آب خزر، عمق خلیج گرگان به یک و نیم متر و در بخش هایی نیز به نیم متر رسیده است.
وی یکی از مهمترین دلایل پسروی خلیج گرگان را تغییرات اقلیمی عنوان کرد و گفت: پسروی آب دریا باعث خشک شدن کامل قسمت غربی این خلیج شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان اظهار کرد: پسروی آب خلیج گرگان علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی در منطقه، حیات آبزیان دریای خزر را نیز به خطر انداخته است.                                                                               
وی با اشاره به اینکه خلیج گرگان یکی از مهمترین مکان های تخم ریزی ماهیان خاویاری محسوب می شود، بیان کرد: با تدوام پسروی آب خلیج گرگان بدون شک شاهد به وجود آمدن وضعیت بدتری در ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر خواهیم بود.                             
به گفته مهاجر، علاوه بر این پسروی آب خلیج گرگان اثرات منفی بسیاری بر صیادی و پرورش ماهی در ساحل خواهد داشت.
این مقام مسئول در استان گلستان در ادامه تاکید کرد: همچنین پسروی آب خلیج گرگان باعث از بین رفتن رونق گردشگری در سواحل استان گلستان نیز خواهد شد که این امر اثرات سوء اقتصادی برای جوامع محلی خواهد داشت.                                                          
وی یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی خلیج گرگان را ورود فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی به این خلیج عنوان کرد و گفت: همین امر باعث آلوده شدن باقی مانده آب این خلیج شده است.                                                                                  
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان با تاکید بر اینکه نباید خلیج گرگان به فراموشی سپرده شود، تصریح کرد: باید هر چه زودتر با تخصیص اعتبارات لازم عملیات نجات بخشی خلیج گرگان که شامل لایروبی کانال های ورودی آب به خلیج است آغاز شود.
برچسب ها: خلیج گرگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار