۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰

تلاش برای کاهش صید ضمنی میگوی دریایی

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: تنها 15 تا 20 درصد صید ترالر میگوی دریایی منجر به صید هدف میگو می شود و مابقی آن صید ضمنی است که حین صیادی وارد تور می شوند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۷۴۵
تلاش برای کاهش صید ضمنی میگوی دریاییمختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا به صید میگوی دریایی در آبهای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: امسال صید میگوی دریایی در آبهای استان بوشهر از چهارم مرداد ماه آغاز و پس از 42 روز به اتمام رسید.
وی افزود: صید میگوی دریایی امسال در بوشهر با کاهش هفت درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در آبهای بوشهر دو گونه سرتیز و ببری سبز صید می شود، اظهار داشت: گونه میگوی غالب صید شده در آبهای بوشهر میگوی ببری سبز است که به میزان 70 درصد مجموع صید میگو به دست می آید و از قیمت فروش بالاتری برخوردار است.
آخوندی در خصوص مناطق ممنوعه صید میگوی در آبهای بوشهر، عنوان کرد: بر اساس کارشناسی های انجام شده، پنج زیستگاه مصنوعی و سه زیستگاه طبیعی در آبهای بوشهر به عنوان مناطق ممنوعه صید میگوی دریایی مشخص شده اند.
وی اذعان داشت: سالانه هفت تا 10 هزار تن میگوی دریایی در آبهای استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان صید می شود که به دلیل حفظ ذخایر این گونه آبزیان تنها 40 تا 45 روز در سال برای صید میگو از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلات آزاد اعلام می شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان تعیین زمان اتمام صید میگو خاطر نشان کرد: تعیین زمان اتمام صید میگو پس از اتمام گشتهای تحقیقاتی و بررسی میزان ذخایر میگوهای دریایی در آبهای استان باهمکاری مرکز تحقیقات علوم شیلاتی استان های جنوبی و پژوهشکده میگو مشخص می شود.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، هر ساله به منظور بازسازی ذخایر میگوی آبهای خلیج فارس، تنها در زمان مشخص و تعیین شده ای به صیادان اجازه صید داده می شود.
آخوندی در ادامه سخنان خود اظهارداشت: فصل صید میگو در استان بوشهر مرداد ماه و فصل صید میگو در استان هرمزگان مهر ماه است اما در استان خوزستان دو بار در سال مجوز صید داده می شود.
وی با اشاره به تعیین سه صیدگاه تصریح کرد: در آبهای استان هرمزگان از سوی مرکز تحقیقات شیلات استان و پژوهشکده میگوی کشور، سه صیدگاه تعیین شده است. صید گاه اول از منطقه سیلیک تا کلاهی، منطقه دوم از کلاهی تا هرمز و منطقه سوم از هرمز تا کشتی سوخته و تولا تعیین شده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صید میگوی دریایی را صید ضمنی عنوان کرد و گفت: تنها 15 تا 20 درصد صید ترالر میگوی دریایی منجر به صید میگو می شود و مابقی آن صید ضمنی است که حین صیادی وارد تور می شوند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: صید ضمنی شامل انواع گونه های ماهیان کف زی می شود که اکثر آنها ریز بوده و هنوز به سایز مناسب برای فروش خوب نرسیده اند.
آخوندی با تاکید بر آسیب رساندن صید ضمنی میگو به ذخایر آبهای خلیج فارس،افزود: این گونه صید سود اقتصادی مناسبی را نیز نصیب صیادان نخواهد کرد.
و کارشناسان سازمان شیلات ایران همواره در حال انجام تحقیقات لازم جهت فراهم کردن شرایطی برای کاهش صید ضمنی هستند.
نصب ابزارهای کاهنده صید ضمنی بر تورهای صید میگو
آخوندی بیان کرد: باتلاش های کارشناسی صورت گرفته در سازمان شیلات ایران موفق شده ایم در راستای کاهش صید ضمنی، با نصب ابزار کاهنده صید ضمنی روی تورهای شناورهای ترالر، نسبت به کاهش به دام افتادن سایر گونه های آبزی در حین صید میگوی دریایی اقدام کنیم.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد: این روش نیز بسیار موثر بوده است به گونه ای که مورد توجه سایر کشورها نیز قرار گرفته است.
به گفته وی، تحقیقات همچنان در راستای چگونگی راهکارهای کاهش صید ضمنی میگوی دریایی توسط کارشناسان شیلات ادامه دارد.
برچسب ها: میگو صید بوشهر
ارسال نظرات
آخرین اخبار