۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

انتظارت غیر اجرایی محیط زیست از بخش خصوصی/ درسازمان محیط زیست، مشاوران تایید شده حضور دارند

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی خدری جهان دریا گفت: محیط زیست از بخش خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی یک انتظار غیر اجرایی دارد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۳۶۴
انتظارت غیر اجرایی محیط زیست از بخش خصوصی/ درسازمان محیط زیست، مشاوران تایید شده حضور دارند
عبدالحسین خدری در گفتگو با مانا با اشاره به ذات گردشگری دریایی گفت: گردشگری دارای ذاتی متفاوت از ذات ناوگان کشتیرانی، سوخت و حتی مسافری است، گردشگری یعنی رهایی و آزادی از فضاهای مختلف، بنابراین از فعالان این حوزه درخواست می شود که نگاه سیستماتیک و غالب به این موضوع نداشته باشند چرا که ایجاد حد و مرز و طراحی الگوی  واحد برای شناورهای گردشگری پاسخگو نیست و با قرارگرفتن این صنعت در یک غالب و استاندارد سفت و سخت، روند را سخت خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه نباید هزینه های توسعه گردشگری را با الگو سازی افزایش داد گفت: در سال های گذشته سازمان بنادر برای ساخت لندینگ کرافت ها به مدت یک سال مجوزهای ساخت این نوع شناور را به دلیل طرح جی تی لغو کرد و تمام آنها ور شکست شدند. بنابراین اگر این توسعه با هزینه بالا بخواهد انجام شود نه تنها رشد نمی کند بلکه متوقف نیزخواهد شد.
وی با اشاره به انتظار مسئولین از بخش خصوصی در توسعه گردشگری دریایی اظهار داشت: بخش خصوصی می تواند با هزینه 100میلیون تومان و خرید چهارجت اسکی در توسعه گردشگری دریایی سهیم باشد اما محیط زیست از بخش خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی یک انتظار غیر اجرایی دارد، که این بخش هزینه اجرای یک طرح مطالعاتی6 میلیاردی را برعهده گیرد. بعنوان مثال محیط ریست انتظار دارد که بخش خصوصی جریان آبهای دریایی از خورعبدالله تا تنگه هرمز را مورد مطالعه قرار دهد و ضعف ها و قوت ها را مشخص کند در صورتی که این وظیفه ذاتی محیط زیست است. سوال من از محیط زیست اینست که در حال حاضر شما چند مشاور خبره و مورد تایید محیط زیست در کشور دارید آیا برای ساخت اسکله محیط زیست راه حل های مربوطه را برای ارائه دارد؟
خدری با انتقاد به توسعه گردشگری دریایی در یک قالب مشخص عنوان کرد: ماناکو بعنوان لوکس ترین مکان گردشگری دریایی دارای انواع قایق در سایزهای مختلف است بنابراین گردشگری در یک قالب خاص و معین نتیجه نخواهد داد.
وی با اشاره به حوزه گردشگری دریایی عمان اظهار داشت: با راه اندازی دو خط مسافری دریایی که دارای ظرفیت و قابلیت گردشگری هستند؛ ـ خط مسقط به چابهار، با شناوری با سرعت56 نات و همچنین خط خصب ـ بندرعباس/ قشم که دارای دو شناور است و دولت عمان گفته است اگر تنها هزینه سوخت کشتی پرداخت شود این خط برقرار می شود، ـ ما می توانیم از این خطوط نیز برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.
وی در ادامه افزود: در سازمان گردشگری بعنوان سفیر گردشگری ایران در عمان طرح کروز اسلامی و گردشگری اسلامی را دنبال می کنم که خانواده ها با فرهنگ اسلامی و با توجه به فرهنگ خود از گردشگری دریایی استفاده کنند. همچنین درخواست ما از سازمان بنادر اینست که در دو حوزه فرهنگ سازی و ارائه تسهیلات به ماکمک کند.
عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر نیز در گفتگو با مانا گفت: برای توسعه گردشگری دریایی قرار است انواع شناورهای متنوع و متعدد با توجه به کاربری معرفی شود و محدودیتی در تیپ شناورها وجود ندارد.
مهندس محمد راستاد همچنین به هزینه های تحقیق اشاره و خاطر نشان کرد: برای مطالعات تحقیقی محیط زیست، با توجه به موضوع مورد مطالعه، مشاوران تایید شده ای حضور دارند، بعنوان مثال اگر یک فعال گردشگری بخواهد یک سازه ای در دریا ایجاد و یا موج شکنی بسازد مطالعه ای محدود و میدانی در این باره توسط مشاوران انجام خواهد شد و اینگونه نیست که فعالان بخش خصوصی هزینه تحقیقات کلی را پراخت کنند. بنابراین برای توسعه پایدار نیاز است که ما به محیط زیست نیز توجه کنیم و البته هدف همکاران ما در محیط زیست تسهیل و روان سازی امور است وهمچنین فرهنگ سازی و ارائه تسهیلات از اولویت های سازمان بنادر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار