۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

لغو تحریم ایران برای حمل و نقل دریایی جهان سودمند است/خروج انگلیس از اتحادیه اروپا،تاثیری در هاب دریایی این کشور ندارد

نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۶۶۴۵۲
لغو تحریم ایران برای حمل و نقل دریایی جهان سودمند است/خروج انگلیس از اتحادیه اروپا،تاثیری در هاب دریایی این کشور ندارد
"از سرگیری فعالیت های ایران در تجارت دریایی دنیا با توجه به ایجاد فضای جدید و لغو تحریم ها، برای تمامی کسانی که با صنعت حمل و نقل دریایی جهان سر و کار دارند می توانند سودمند و سازنده باشد." این بخشی از گفتگوی خبرنگار مانا با تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی کلارکسونز انگلیس پیرامون لغو تحریم های ایران است. با " تِرور کرو" پیرامون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیرآن برصنعت حمل و نقل دریایی جهان و این کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
 
* به عنوان یک تحلیل گر، وضعیت حمل و نقل دریایی جهان در سال های آینده را چطور ارزیابی می کنید؟
صنعت حمل ونقل دریایی در تلاش است تا موقعیتش را درقلب تجارت جهانی حفظ کند، در حدود 84 یا 85 درصد از تجارت جهانی از طریق دریا صورت می گیرد. درحقیقت، جابجایی اکثر کارگوها در سراسر جهان خصوصا درمسافت های طولانی، ازطریق دریا امکان پذیراست.اما تغییری که اخیرا شاهد آن هستیم روند کند نرخ رشد تجارت جهانی است که در حال حاضربر صنعت حمل و نقل دریایی جهان سایه افکنده است.البته، ما نسبت به آینده و رشد تجارت جهانی خوش بین هستیم.نکته مهم دیگراین است که مشتریان در کشورهای در حال توسعه نه تنها نیاز به قراردادن کالاها در کانتینرها دارند بلکه به مواد خام برای سرمایه گذاری در بخش های زیرساختاری در کشورهایشان نیز نیاز دارند که این خود می تواند محرکی برای تجارت دریایی جهان محسوب شود.بنابراین،علیرغم وجود روند کند در نرخ رشد تجارت،نگاه مثبتی به آینده حمل و نقل دریایی وجود دارد.به عبارت دیگرما براین باوریم که در سالهای پیش رو،حمل و نقل دریایی جهانی در قلب اقتصاد دنیا باقی خواهند ماند.
 
* وضعیت ایران در صنعت حمل و نقل دریایی جهان را چگونه می بینید؟ 
اقتصاد ایران یک اقتصاد بزرگ است که پتانسیل پویاترشدن را دارد، روشن است که ایران با در اختیار داشتن جمعیت زیاد، قابلیت رشد چشمگیر در تجارت جهانی را دارد، بنابراین ارتباط هر کسی که به نحوی با صنعت کشتیرانی و حمل و نقل جهانی در ارتباط است، فرصت های موجود در ایران را مغتنم خواهد شمرد.علاوه بر این ایران می تواند به عنوان یک دروازه اصلی در تجارت جهانی نقش عمده ای را ایفا کند.
 
* لغو تحریم های ایران چه تاثیری بر صنعت حمل و نقل دریایی  جهان داشته است؟
در دوره ای که ایران با تحریم ها مواجهه بود، روند کاهشی درحجم تجارت به ویژه تجارت کانتینری را تجربه کرد ومطمئنا، با توجه به ایجاد فضای جدید و لغو تحریم ها،از سرگیری فعالیت های ایران در تجارت دریایی دنیا،برای تمامی کسانی که با صنعت حمل و نقل دریایی جهانی سر و کار دارند می توانند سودمند و سازنده باشد.
 
* تاثیر تصمیم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا بر صنعت حمل و نقل دریایی جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
مدیریت کردن کمتراز پنج درصد از تجارت دریایی جهان در بخش صادرات و واردات به عهده انگلیس است که این خود رقم بالایی نیست. البته تحولاتی نیز رخ خواهد داد، مثلا این احتمال وجود دارد که صادرات انگلیس شکل رقابت تری به خود گیرد و در بخش واردات با مشکلاتی رو به رو شود.اما ما براین باوریم، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد داشته و اطمینان به اقتصاد اروپا وهم چنین اقتصاد جهانی را نیز متزلزل خواهد کرد چراکه باید نسبت به این مسئله هوشیار و نگران باشیم.البته خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فرصت ها را برای شرکای تجاری دیگرانگلیس نیز افزایش خواهد داد.خوشبختانه، به دلیل اینکه خدمات دهی لندن به صنعت کشتیرانی دنیا فقط محدود به اروپا نیست و قسمتهای دیگر دنیا را نیز پوشش می دهد، لندن موقعیتش را به عنوان هاب دریایی مهم هم چنان حفظ خواهد کرد و همانطور که دولت انگلیس بر آن تاکید دارد درهای انگلیس به روی تجارت جهانی بیش از بیش گشوده خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار