۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

کاهش صید سالانه آبزیان جهان از 100 به 51 میلیون تن

ذخایر طبیعی دریاها و اقیانوس های جهان طی سالهای اخیر روبه کاهش رفته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۱۳۰
کاهش صید سالانه آبزیان جهان از 100 به 51 میلیون تن
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هر ساله گشت های تحقیقاتی در راستای انجام بررسی ها برای اعلام میزان ذخایر میگوی دریایی در آبهای جنوبی کشور جهت صید انجام می شود.                                 
دکتر محمد پور کاظمی با بیان اینکه این پروژه توسط پژوهشکده میگوی کشور صورت می گیرد، عنوان کرد: پس از اتمام بررسی ها و مشخص شدن میزان ذخایر میگوهای دریایی، میزان برداشت و زمان صید به سازمان شیلات ایران ابلاغ خواهد شد.                               
وی افزود: سازمان شیلات ایران نیز بر اساس رقم اعلام شده از سوی پژوهشکده میگوی کشور نسبت به اعطای مجوز به شناورهای صیادی جهت برداشت اقدام می کند.                                               
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشت: در صورتی که صیادان زودتر از موعد مقرر نسبت به صید میگو در آبهای جنوبی اقدام کنند، آنگاه شاهد آسیب وارد شدن چشمگیری به ذخایر میگوی دریایی خواهیم بود.                                    
وی هدف از این اقدام را دستیابی به صیدی پایدار و برداشت میگو دراندازه تجاری مناسب عنوان کرد و گفت: بررسی های کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور به وسیله نمونه برداری و نظارت بر وضعیت رسیدگی جنسی میگوها صورت می گیرد.
دکتر پور کاظمی بیان داشت: بررسی وضعیت میگوهای دریایی برای مشخص شدن زمان صید حدود یک تا یک و نیم ماه به طول خواهد انجامید.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بهترین زمان صید زمانی است که بیش از 70 درصد میگوهای منطقه به طول بیش از 12 سانتیمتر رسیده باشند.
وی اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از تاریخ دوازدهم تیرماه عملیات گشت جهت گشایش فصل صید میگو در آبهای استان بوشهر آغاز خواهد شد.
دکتر پورکاظمی تاکید کرد: پایش میگوهای دریایی در 30 ایستگاه تعیین شده در آبهای بوشهر طی یک ماه آینده انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: صید میگوی دریایی در آبهای بوشهر بنا به اعلام نظر پژوهشکده میگوی کشور و صدور مجوز سازمان شیلات ایران از اواسط مرداد ماه آغاز و به مدت 45 روز به طول خواهد انجامید.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: همچنین صید میگوی دریایی در آبهای استان خوزستان نیز صورت خواهد گرفت.
وی همچنین از صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان در پاییز ماه خبر داد و گفت: قبل از شروع صید میگو در آبهای هرمزگان، زمان لازم برای آغاز صید از سوی پژوهشکده میگوی کشور اعلام خواهد شد.
صیادان غیر مجاز، عامل اصلی کاهش ذخایر میگو 
دکتر پورکاظمی در ادامه به حضور صیادان غیرمجازی که نسبت به صید میگوی دریایی در زمانی زودتر از موعد مقرر از سوی پژوهشکده میگوی کشور، اقدام می کنند، اشاره کرد و گفت: این امر باعث می شود تا میگوها قبل از رسیدن به بلوغ کافی صید شوند که همین موضوع باعث آسیب رسانی زیادی به جمعیت میگوهای منطقه خواهد شد.
کاهش صید سالانه آبزیان دنیا از 100 میلیون تن به 51 میلیون تن 
وی بیان کرد: پژوهشکده میگوی کشور اجازه برداشت میزانی از میگو را صادر می کند که به مجموع ذخایر میگوی خلیج فارس آسیب وارد نشود اما صیادان غیر مجاز باعث برداشت بی رویه میگوی دریایی خواهند شد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در خصوص وضعیت فعلی میزان ذخایر میگوی خلیج فارس عنوان کرد: بررسی ها نشان داده است که در برخی سالها با کاهش ذخایر روبه رو بودیم و در برخی سالها نیز با افزایش همراه بوده ایم.
وی تاکید کرد: اما آنچه که مسلم است ذخایر طبیعی دریاها و اقیانوس های جهان طی سالهای اخیر روبه کاهش بوده است به گونه ای که در گذشته سالانه 100 میلیون تن در سال انواع آبزیان از دریاها و اقیانوس های جهان صید می شود که این رقم هم اکنون به 51 میلیون تن در سال کاهش یافته است.
برچسب ها: صید آبزیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار