روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

پایش لاک پشت های جزیره ام الگرم بوشهر برای اولین بار

پایش لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره ام الگرم واقع در پارک ملی دریایی دیر – نخیلو در آبهای ساحلی استان بوشهر برای اولین بار صورت گرفت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۶۷۶
پایش لاک پشت های جزیره ام الگرم بوشهر برای اولین بارمدیر عامل انجمن طرح سرزمین در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص پروژه پایش لاک پشت های دریایی گفت: این پروژه با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و انجمن طرح سرزمین در جزایر نخیلو ام الگرم واقع در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو در حال انجام است.
حامد مشیری اذعان داشت: این جزایر واقع در استان بوشهر، مهمترین زیستگاه لاک پشت های دریایی خلیج فارس محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: حجم تخم گذاری لاک پشت های دریایی در این جزایر در مقایسه با سایر سواحل کشور و منطقه، بی نظیر است.
به گفته این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریایی، لاک پشت های پوزه عقابی برای تخم گذاری به این جزایر مراجعه می کنند.
وی مهمترین دلیل این امر را خالی بودن این جزیره از سکنه و بکربودن طبیعت آن عنوان کرد و گفت: همین عوامل باعث شده تا محیطی سراسر امن برای حضور لاک پشت های دریایی و تخم گذاری آنها در این سواحل به وجود آید.
این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس اضافه کرد: این جزایر زیستگاه چرایی بسیار مناسب برای لاک پشت های سبز نیز محسوب می شوند.
مشیری اذعان داشت: پایش لاک پشت ها در این جزایر طی سالهای اخیر توسط کارشناسان محیط زیست انجام می شد اما امسال به دلیل کمبود منابع مالی از افراد داوطلب نیز برای انجام پایش کمک گرفته شد.
وی خاطرنشان ساخت: پایش لاک پشت های دریایی در جزیره ام الگرم از اواسط فرودین ماه امسال آغاز شده و به نظر می رسد تا اواسط تیرماه ادامه داشته باشد.
وی گفت: امسال به دلیل کمبود نیروی انسانی موفق نشدیم تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره نخیلو را پایش کنیم که امیدواریم سال آینده با تامین و تجهیز نیروی کافی این امر محقق شود.
به گفته وی، جزیره ام الگرم به دلیل طول ساحل بیشتر در مقایسه با جزیره نخیلو، میزبان لاک پشت های بیشتری برای تخم گذاری است.
مشیری بیان داشت: حضور لاک پشت ها برای تخم گذاری در این جزیره به گونه ای است که طی چهار شب شاهد حضور 85 قطعه لاک پشت در این جزیره جهت تخم گذاری بودیم که در نوع خود آمار کم نظیری است.
وی یادآور شد: پایش تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی جهت تگ گذاری آنها و حفاظت از تخم آنها در جزیره ام الگرم خطراتی را برای تیم پایش به همراه دارد که از آن جمله می توان به احتمال نیش زدگی توسط مارهای جعفری اشاره کرد.
به گفته این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس، مارهای جعفری به وفور در سواحل این جزیره مشاهده می شوند که در صورت گزیده شدن افراد تیم پایش توسط این مار به دلیل نبود تجهیزات و فاصله از مرکز درمانی، خطر زیادی متوجه آنها خواهد شد.
وی یادآور شد: از سوی دیگر پایش به دلیل افزایش حضور لاک پشت ها برای تخم گذاری بیشتر در شب صورت می گیرد و آن زمانی است که به دلیل عدم دید کافی، احتمال گزیده شدن توسط مارهای جعفری افزایش می یابد.
برچسب ها: پایش لاک پشت بوشهر
ارسال نظرات
آخرین اخبار