روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
به زودی

پایش دلفین های اطراف جزیره کیش آغاز می شود

پایش نهنگ ها و دلفین های اطراف جزایر کیش، هندورابی و فارور به زودی با مشارکت انجمن طرح سرزمین و سازمان منطقه آزاد کیش آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۶۷۵
پایش دلفین های اطراف جزیره کیش آغاز می شود
مدیر عامل انجمن طرح سرزمین در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بهبود روش های صید و صیادی از طریق مشارت محلی و آموزش کودکان می توان در توانمندی سازی جامعه محلی در راستای حفاظت از محیط زیست دریا بسیار تاثیر گذار باشد.
حامد مشیری افزود: در میان حفاظت از محیط زیست دریای جنوب، حفاظت از لاک پشت های دریایی، دلفین ها، نهنگ ها و جنگل های دریایی در اولویت قرار گرفته است.                                                            
وی بیان داشت: در همین راستا با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش، به زودی بررسی و پایش دلفین ها و نهنگ های اطراف جزیره کیش، هندورابی وفارور آغاز خواهد شد.                                                                       
این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریا اذعان داشت: همچنین تلاش خواهد شد تا از مشارکت جامعه محلی نیز در این پایش استفاده شود.
به گفته وی، در صورت پیشرفت تمام برنامه ریزیهای انجام شده، پیش بینی می شود تا دو ماه آینده شاهد آغاز این پروژه پایش بزرگ پستانداران دریایی در جزایر مذکور باشیم.                                                           
وی خاطرنشان ساخت: در اطراف این جزایر، گونه های مختلفی از نهنگ ها و دلفین ها مشاهده شده اند که تا کنون مورد پایش و بررسی قرار نگرفته اند.
مشیری عنوان کرد: پایش نهنگ ها و دلفین ها با برگزاری گشت های دریایی منظم و ثبت مشاهدات از طریق عکس صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه اظهار داشت: تلاش خواهد شد تا عکس ها در بازه زمانی مشخصی ثبت شوند تا بتوانیم اطلاعات دقیق تری در خصوص نهنگ ها و دلفین های ساکن اطراف جزایر کیش، هندورابی و فارور کسب کنیم.
مدیر عامل انجمن طرح سرزمین عنوان کرد: به این ترتیب پس از مدتی خواهیم توانست تا برآورد جمعیت دلفین ها و نهنگ های ساکن اطراف این جزایر را به دست آوریم.
به گفته وی، نهنگ های گوژپشت در آبهای ایران، امارات، عمان ، هند، پاکستان، سریلانکا و تانزانیا زندگی می کنند.
این فعال بخش خصوصی بیان داشت: به طور کلی می توان گفت جمعیت نهنگ های گوژپشت در دریای عرب در حدفاصل دریای عمان تا اقیانوس هند بیشترین تمرکز را دارد.                                                                                                          
وی یادآورشد: شبکه ملی امداد و نجات پستانداران دریایی از سال 87 با مشارکت انجمن طرح سرزمین و سازمان حفاظت محیط زیست از بندر گواتر در شرقی ترین بخش دریای عمان تا بندر ماهشهر به عنوان غربی ترین نقطه ساحل خلیج فارس در ایران آغاز به فعالیت کرد.
مشیری اذعان داشت: طی این طرح ملی در تمام روستاها و شهرهایی که در این مسیر قرار داشتند، کلاس های آموزشی امداد و نجات پستانداران دریایی تشکیل شد تا در مواقع لزوم بومیان بتوانند به موقع نسبت به امداد و نجات این گونه های با ارزش دریایی اقدام کنند.                       
به گفته وی، به گل نشستن پستانداران دریایی، پدیده ای است که هر چند وقت یکبار در سواحل جنوبی کشور شاهد آن هستیم.
وی اظهار کرد: با اعلام شماره تلفنی از مردم روستاها و شهرهای ساحلی در نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس خواسته شده است تا با مشاهده هر گونه پستاندار دریایی، سریعاً گزارش دهند تا بتوانیم نسبت به امداد و نجات در اسرع وقت اقدام کنیم.                                      
مدیر عامل انجمن طرح سرزمین خاطرنشان ساخت: ثبت، شناسایی و بیومتری پستاندار به گل نشسته از جمله اقداماتی است که در مواقع به گل نشستن پستانداران دریایی صورت می گیرد تا در نهایت علل مرگ و میر آنها مشخص شود.
برچسب ها: دلفین کیش پایش
ارسال نظرات
آخرین اخبار